Fosilie dinosaura v jantaru.

Fosilie dinosaura v jantaru. | foto: Twitter.com/@CTVNews

Jantar starý desítky milionů let ukrýval poklad: lebku nejmenšího dosud nalezeného dinosaura

Magazín
  •   5:00
Myanmar/Praha - Nález zachovalé lebky v jantaru staré 99 milionů let, objevený v Myanmaru, podle vědců naznačuje, že jde o pozůstatky nejmenšího dosud neznámého ptačího dinosaura, který kdy byl objeven.

Hlavu měl menší než současný kolibřík, na délku měřila pouhých 14 milimetrů, délka jeho těla byla okolo 9 centimetrů bez ocasní části páteře, podlouhlá čelist připomínající zobák byla plná pilovitých zubů, vyboulené oči připomínaly ještěrku. Predátor, který se živil zejména hmyzem. Tak odborníci popisují Oculudentavise, pravěkého ptáka žijícího na přelomu spodní a svrchní křídy.

Někteří dinosauři mohli být teplokrevní. Tým izraelských vědců našel důkazy

„Když jsem exemplář poprvé viděla, nemohla jsem tomu uvěřit, nikdy jsem nic takového nespatřila. Při pomyšlení na dinosaury si představujeme obrovské kostry, ale poslední dobou se paleontologie zcela mění, řekla pro CNN Jingmai O’Connorová z Ústavu paleontologie obratlovců a paleoantropologie Čínské akademie věd v Pekingu. Další paleontolog Lida Xing dodává, že rozmanitost dinosaurů je mimo lidskou představivost.

Podle paleontologů Oculudentavis měl více zubů než ostatní podobní jeho druhu. Nejvíce je však zaujaly jeho oči, které se podobaly sovím. Oči pravěkého tvora ale směřovaly spíše do stran než dopředu a vyčnívaly, jde o typ vizuálního systému, který nepoužívá žádný jiný dinosaurus ani současné zvířecí druhy (pozn. red - jak vypadala zachovalá fosilie i domnělý vzhled nejmenšího dinosaura lze vidět na přiloženém videu).

Jíl, bahno a písek v sedimentech zbytky fosilií malých zvířat může zničit, ale jantar, který se tvoří z pryskyřice jehličnatých stromů, umožňuje jejich uchování. „Když máte zvíře uchované v jantaru, vypadá poté, jako kdyby právě včera zemřelo,“ řekla O’Connorová.

Podle Davida Grimaldiho z Amerického muzea přírodní historie je Myanmar svými jantarovými ložisky známý, dokonce se tam i těží. Myanmar se tak již několikrát stal nalezištěm mnoha starých rostlin, hmyzu, hub a v poslední době právě i dinosaurů.

Autor: luj