24. března 2015 6:03 Lidovky.cz > Relax > Zajímavosti

Kubu brázdí veteráni z Ameriky, připomínka lepších vztahů

Ulice Havany na Kubě i v 21.století denně brázdí tisíce amerických veteránů, z... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ulice Havany na Kubě i v 21.století denně brázdí tisíce amerických veteránů, z... | foto: ČTK

HAVANA Sbližování USA a Kuby, o kterém v posledních měsících mluví politici obou států, dává obyvatelům karibského ostrova alespoň drobnou naději na to, že si jednoho dne budou moci pořídit třeba nový ford či chevrolet. Málokde je však dnes vidět připomínka toho, že si obě země byly před více než půlstoletím velmi blízké, jako právě na vozovém parku dnešních Kubánců.

Ulice Havany denně brázdí tisíce amerických veteránů, mezi nimiž jsou k vidění sběratelsky cenné kousky.

Příkladem je Chevy Bel Air z roku 1957, za který sběratel Luis Ábel Bango zaplatil původnímu majiteli na poměry chudého ostrova relativně vysokou cenu 7000 dolarů (182.000 korun). „Projel jsem celou zemi, abych našel, co jsem chtěl,“ řekl Bango agentuře Reuters s tím, že narazil na desítky těchto modelů, ale všechny byly poničené dlouholetým používáním, chyběla jim spousta originálních dílů a byly vyspravené, jak se dalo. 

Málokde je však dnes vidět připomínka toho, že si obě země byly před více než...

Po Kubě jezdí odhadem přes 60.000 veteránů z amerických automobilek, které sem dorazily ještě před převratem v roce 1959. Pak se hranice uzavřely a Kubáncům vedle dovozu aut ze spřátelených zemí východního bloku zbývala jediná možnost: snažit se pečovat o americká auta, aby jim vydržela co nejdéle.

Trh s novými vozy je v rámci kubánského státem kontrolovaného hospodářstí na Kubě přísně regulován. Vláda sice předloni zrušila embargo na dovoz západních vozidel, uvalila však na auta vysokou daň a nový vůz střední třídy vyjde podle agentury Reuters až na 200.000 dolarů (kolem pěti milionů korun), nejmenší vozy pak na 50.000 dolarů. To si drtivá většina lidí v zemi, kde se průměrný plat pohybuje okolo 20 dolarů měsíčně, nemůže dovolit a prodají se jich nanejvýš desítky za rok.

Ulice tak brázdí vedle patrně nejčastějších chevroletů další veteráni značek Ford, Buick, Plymouth, DeSoto či Oldsmobile. Občas lze zahlédnout i obří cadillac vyrobený krátce po druhé světové válce.

Ulice Havany na Kubě i v 21. století denně brázdí tisíce amerických veteránů, z...
Ulice Havany na Kubě i v 21. století denně brázdí tisíce amerických veteránů, z...

Kubánci často využívají prostorná auta jako skupinová taxi, do nichž se někdy naskládá i osm lidí. Zatímco místní vyjde jejich pronájem sotva na půldolar za hodinu, turisté toužící po projížďce v autech, která jsou na Západě jen zřídka vídanou raritou, za stejnou dobu zaplatí podle španělského deníku El País v přepočtu zhruba 20 eur.

Případné uvolnění amerického embarga, o které usiluje Kuba a americký Kongres k němu vyzval prezident Barack Obama, však právě ze zmíněných finančních důvodů podle znalců kubánských poměrů zřejmě neotevře cestu k hromadné obměně vozového parku. Spíše se hovoří o tom, že na ostrov budou moci konečně začít proudit originální náhradní díly, díky nimž veterány vydrží v provozu ještě déle.

Lidovky.cz, ČTK

Najdete na Lidovky.cz