Úterý 17. května 2022, svátek má Aneta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Kufr na kolečkách? Zpočátku velký propadák, který lidé nechtěli

Magazín

  6:05
Tak si představte, že zpočátku o něj lidé nejevili žádný zájem a jeho vynálezce se pořádně našlapal, než svůj první kufr na kolečkách prodal. Ještě že měl takovou výdrž.
Cestování – ilustrační foto.

Cestování – ilustrační foto. foto: Shutterstock

Na spásný nápad opatřit kufr kolečky, aby se s ním člověk nemusel tahat v ruce, nýbrž jej pohodlně dotlačil z místa na místo, přišel Bernard D. Sadow, viceprezident jednoho amerického výrobce kufrů a kabátů. Koncem 60. let 20. století byl s manželkou a dětmi na dovolené na ostrově aruba poblíž venezuelského pobřeží. cestou zpátky letěl přes Portoriko a na letišti nenarazil na žádného portýra, takže velké kufry nesl sám. všiml si přitom dělníka, který stěhoval jakýsi těžký stroj pomocí desky opatřené kolečky. a vtom dostal nápad: připevnit taková kolečka přímo ke kufru.

K čemu je a kde se vzal paddleboard?

Ono to nebylo nic až tak nového. Už od konce 40. let se vyráběly malé podstavce s kolečky, na které se kufry připevnily – a jelo se. Jenže se moc nevyužívaly, neboť všude na letištích a v hotelích byli portýři, kteří s kufry za spropitné ochotně pomohli. v době, kdy se Sadow vracel z dovolené, už však cestování na velké vzdálenosti nebylo ničím výjimečným, letecká doprava zažívala boom. Zatímco letiště výrazně narostla a z nástupu do letadla se stalo menší pochodové cvičení s těžkým kufrem v ruce, za celní kontrolu už portýři nesměli, a cestující tak byli na zavazadla sami.

a tak si vzal Sadow doma do parády jeden kufr, ke kterému přidělal čtyři obyčejná kolečka od nábytku a poutko, za něž jej potahoval – a bylo hotovo. Jakmile jej vylepšil, vyrazil do obchodních domů, kde však narazil na nepochopení. nikdo jeho vynález nechtěl. nenechal se odbýt a v jednom obchoďáku si domluvil schůzku se zástupcem ředitele, kterého konečně přesvědčil. v říjnu 1970 se kufr na kolečkách začal prodávat. ale pořád to nebyla žádná velká sláva – kufry byly ještě celkem nemotorné a často se převracely.

Teprve v roce 1987 se s pojízdnými zavazadly roztrhl pytel. Bylo to díky zlepšováku pilota Roberta Platha, který ke kufru připevnil místo čtyř kolečka jen dvě a vybavil jej vysouvacím madlem. Stačilo kufr mírně naklonit a táhnout za sebou. Zprvu zlepšovák používal sám a vyráběl je pro kolegyně letušky, když však zájem o elegantní způsob přepravy kufrů stoupl, nechal pilotování a založil si firmu na jejich výrobu. vyrojily se kopie jeho zlepšováku a kufr na kolečkách se stal samozřejmostí.

Autor:

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....

Češi řeší, čím topit. Proč bychom se neměli zbavovat plynového kotle?

Premium Plynu pro domácnosti by mělo být dosti při přerušení dodávek z Ruska. Nedostatkový plyn sice zdražuje, ale rychlý...

I vysokoškolák může být blbý, říká obávaný lovec z Novy Doktor Vševěd

Premium Na úspěchu televizní soutěže Na lovu má Jiří Martínek velký podíl. Diváci žasnou nad jeho znalostmi. On žasne taky –...

Kolik utratí průměrná česká rodina a jak tyto náklady snížit?
Kolik utratí průměrná česká rodina a jak tyto náklady snížit?

Podle diskuzí na eMimino.cz průměrná čtyřčlenná rodina utratila v roce 2021 za jídlo a drogerii průměrně 10-17 000 Kč. Tedy až 204 000 Kč ročně....