130 let
Po "Rámusáku" projela poslední tramvaj.

Po "Rámusáku" projela poslední tramvaj. | foto: Petr Topič, MAFRA

Po starém mostě z Holešovic do Troje projela poslední tramvaj

Magazín
  •   14:41aktualizováno  7. října 14:08
PRAHA - Poslední tramvaj přejela dpo starém tramvajovém mostě z Holešovic do Troje. Most známý jako "Rámusák" již začali v jeho východní části dělníci rozebírat.

Provoz tramvají z Holešovic do Troje a Kobylis bude přerušen až do 30. dubna 2014, kdy začnou tramvaje jezdit po sousedním novém Trojském mostě, který je součástí tunelového komplexu Blanka. Rozlučkovou jízdu absolvovala muzejní tramvaj typu KT8 s číslem 9048, která se pak vrátila do střešovické vozovny.

Starý most byl provizorně uveden do provozu v roce 1981. "Bez nadsázky, zachránil ve své době Severní město," řekl historik dopravního podniku (DPP) Pavel Fojtík. V 70. letech 20. století byl totiž přestavován původní most Barikádníků z roku 1928. Právě kvůli výstavbě nového mostu bylo nutné přerušit tramvajovou dopravu v ulici V Holešovičkách. "Stalo se tak v lednu 1976. Ale ta situace, která pak nastala, tak to si neuměl nikdo v prvém okamžiku představit. Doprava na Severní město v podstatě zkolabovala," řekl Fojtík.

Původní most

Tehdejší vedení Prahy a DPP proto začaly hledat řešení. Výsledkem byla výstavba tramvajové trati z Kobylis dolů do Troje k Vltavě a její součástí se stal i tramvajový most. Tehdy to ale ještě nebyl ten, na kterém byl dnes ukončen provoz. "Původně tady stál most, který měl být jako dlouhodobé provizorium na 20 až 25 let. Výsledkem bylo, že ten most sloužil tři a půl roku, v průběhu provozu se na něm ukázala celá řada nedostatků a začal praskat," popsal Fojtík. V listopadu 1980 se tu tak provoz opět zastavil a most musel být zlikvidován.

ČTĚTE TAKÉ:

V březnu 1981 pak byla zprovozněna první část mostu a o rok později následovala jeho druhá půlka. Konstrukce mostu původně sloužila jako provizorium pro automobily namísto přebudovávaného mostu Barikádníků. Právě od té doby se mu podle Fojtíka začalo říkat "Rámusák". "A protože se část konstrukce přenesla na nové místo, tak se mu i dnes říká Rámusák," uvedl Fojtík.

Most pro linku č. 17

Zajímavostí je, že jediná linka, která vydržela po mostě celou dobu jezdit, byla linka číslo 17. "My pevně doufáme, že až se příští rok otevře nový Trojský most, tak to 17 zase začne," řekl šéf Ropidu Pavel Procházka s tím, že po trati z Kobylis do Holešovic svezou tramvaje v průměru 10.000 cestujících denně.

Cestující budou muset následující půlrok při cestě z Holešovic do Troje a Kobylis využít metra či náhradní spoje. Tramvaj číslo 17 bude ukončena ve smyčce na Výstavišti. Vybrané spoje linky číslo 3 budou ze zastávky Kobylisy prodlouženy k Vozovně Kobylisy, v tomto úseku tak nahradí zkrácenou linku 17. Noční linka číslo 53 pojede v úseku mezi zastávkami Výstaviště Holešovice a Ke Stírce přes zastávky Nádraží Holešovice v ulici Plynární, Ortenovo náměstí, Maniny, Palmovka a Bulovka.

Náhradní doprava

Tramvaje v úseku mezi Holešovicemi, Trojou a Kobylisy nahradí autobusová linka X17. Ta pojede přes most Barikádníků, přes Pelc-Tyrolku do Povltavské a následně podél tramvajové tratě Trojskou ulicí do Kobylis.

Trojský most má být zprovozněn společně s tunelovým komplexem Blanka 30. dubna. Pokud by se zprovoznění Blanky opozdilo, pro tramvaje by podle mluvčího stavební firmy Metrostav Františka Poláka neměl být problém začít po mostě jezdit. "Zatím není důvod, proč by se zpozdila, nicméně Trojský most a trať jsou samostatná jednotka," řekl.

Autoři: Lidovky.cz, ČTK