Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Mladí podpořili fair trade. Běhali ve spodním prádle

Magazín

  12:15
PRAHA - Pražské Václavské náměstí se dnes dopoledne stalo dějištěm netradičního happeningu. Skupina 25 lidí ve věku mezi 18 až 35 lety se svlékla do spodního prádla vyrobeného z bavlny certifikované fair trade a takto oděna několikrát proběhla okolo střední části náměstí. Vyjádřila tak svoji podporu produktům fair trade, tedy spravedlivého obchodu.

Mladí podpořili fair trade během ve spodním prádle. foto: ČTK

"Během v tomto spodním prádle chceme dát najevo, že máme rádi fair trade a jsme hrdi na to, že jej nakupujeme," řekl Tomáš Bílý z pořadatelské organizace NaZemi. Důležité je lidem ukázat, že fair trade mohou být i jiné produkty, než jen káva nebo čokoláda. Sortiment je dnes velmi široký od spodního prádla až po třeba sportovní míče nebo řezané květiny, dodal Bílý.

Co je fair trade

Fair trade (spravedlivý obchod) je způsob obchodu, jehož cílem je podpořit pěstitele, řemeslníky a zaměstnance z rozvojových zemí Afriky, Asie a Latinské Ameriky. Ti díky němu mají za svou práci dostat takovou výkupní cenu, která odpovídá nákladům na výrobu a zaručuje jim současně důstojný život.

"Fairtrade se nosí"

Běžci nesli transparenty s nápisy "Fairtrade se nosí" a "Běžím za Fairtrade", někteří měli na sobě kromě spodního prádla také čepice, rukavice nebo šály. "Líbilo se mi, že je to vtipně pojatá akce. Problémy, které fair trade pomáhá řešit, jsou vážné, ale jde to podat i zábavnou formou," uvedla Hana Sucháčková z Blanska, která se happeningu zúčastnila.

Společnost NaZemi pořádá v ČR každoročně oslavy Světového dne pro fair trade. Ty se konají vždy druhou sobotu v květnu a lidé v tento den snídají produkty z fairtradové, bio a lokální produkce. Loni se v ČR do akce zapojilo více než 2500 lidí ve 41 městech.

Fair trade v Česku

Fair trade výrobky

V ČR jsou výrobky s označením fair trade stále populárnější a rozšiřuje se i spektrum druhů, které jsou k dostání. Takto označený výrobek má na obalu modrozelenou certifikační známku.

Kromě specializovaných prodejen už je nabízejí i některé obchodní řetězce. Nejvíce lidé nakupují kávu a čaj nebo čokoládu a další cukrovinky. Část zisku z prodeje výrobků se značkou fair trade putuje do společného fondu, z něhož se financují projekty sociálního rozvoje a ochrany životního prostředí.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!