Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Na Krymu stále jezdí nejdelší trolejbusová linka na světě

Magazín

  6:26aktualizováno  7:26
JALTA - Modrá konzerva na čtyřech kolech, která zdolává svahy s drkotem, projíždí lesy a uhání podél Černého moře, takový je krymský trolejbus. Zdejší nejdelší trolejbusová linka na světě prochází napříč poloostrovem a jeho bouřlivou historií již 55 let. Využívá podle agentury AFP stále trolejbusy z bývalého Československa.

Na Krymu stále jezdí nejdelší trolejbusová linka na světě foto: Wikipedia

Trasa dlouhá 85 kilometrů začíná v metropoli Simferopol a prochází vesnicí, kde Rusové nedávno zabrali významnou základnu ukrajinské armády, a slavnými vinicemi. Nakonec trolejbusy přijíždějí do lázeňského letoviska u Černého moře Jalty, kde si na konci druhé světové války Británie, Spojené státy a Rusko rozdělily svět.

Natalia Judenková vozí cestující již 30 let. Tato žena s krátkými vlasy a buclatýma nohama, oblečená do černých šatů, by dvě a půl hodiny trvající jízdu dokázala zvládnout se zavřenýma očima. "Chodím každý den do práce v dobré náladě, protože vozím lidi a příroda je tady skutečné krásná," tvrdí řidička s pohledem upřeným na vozovku, aby se vyhnula velkým děrám i krymských automobilistům, kteří jezdí často bezohledně.

Každé dvě minuty

Linka byla otevřena v roce 1959 na žádost tehdejšího sovětského vůdce Nikity Chruščova, protože místní příliš měkká půda neunesla železniční trať a autobusy by příliš znečišťovaly ovzduší. Lázeňská pobřežní střediska a divoké hory Krymu, kterých si cenili i carové, přitahovaly v té době turisty ze Sovětského svazu. Trolejbusová linka 52 byla dlouho jediným způsobem dopravy pro pracovníky v oblasti. Když byl její provoz na vrcholu, přepravovala denně půl milionu lidí a trolejbus vyjížděl každé dvě minuty.

"Tato silnice byla symbolem nového života, který lidem přinášel pohodlí a štěstí," ujišťuje ředitel krymské trolejbusové dopravy Valerij Zajkin. Za svou existenci krymské trolejbusy podle něj přepravily na šest miliard osob. Linka, bývalý symbol pokroku, si zcela zachovala svůj půvab. Avšak staré typy vozidel, které se vyrobily v Československu a stále jezdí, by se snadno uplatnily jako exponáty v muzeu.

PSALI JSME:

Mnoho cestujících také připouští, že by raději cestovali ve vlastním autě, kdyby nějaké měli. "Tyto trolejbusy by se měly zrušit, aby lidé mohli jezdit rychle jako v ostatních zemích. Trvá to příliš dlouho a stále se to třese," říká jeden z nespokojených cestujících. Ale ani nové typy vozidel nejsou uzpůsobeny pro silnici, která se vine mezi krymskými vrchy a poté náhle klesá k Černému moři.

Jedna továrna na západní Ukrajině měla podle Zajkina zhotovit speciální trolejbusy pro linku 52. Ale politická situace na Krymu, který na základě rozporuplného místního referenda opustil Ukrajinu a připoutal se k Rusku, nechává otázku otevřenou. Podle ředitele je zatím jisté jenom to, že cena jízdného, která je nyní v přepočtu asi 27 korun, se zvýší.

Autoři: ,