Pondělí 14. června 2021svátek má Roland 22 °C skoro jasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Zajímavosti

Na železniční hřbitov se květiny nenosí

Několik žabotlamů, jak se těmto vlakům říká, ještě jezdí v okolí Prahy. Brzy ale zůstane jen jeden, muzejní. Tenhle to nebude. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Několik žabotlamů, jak se těmto vlakům říká, ještě jezdí v okolí Prahy. Brzy ale zůstane jen jeden, muzejní. Tenhle to nebude. | foto: Tomáš Hájek, Lidové noviny

Lhostejno, koho a kam vozily, na těchto kolejích už jsou si rovny. Supersilná lokomotiva i "kolejový autobus", ti všichni tady čekají na poslední otočení svých kol směrem k plamenům autogenu. Vítejte na jediném tuzemském železničním hřbitově. Tak někteří nadneseně označují vrakoviště, šrotiště či deponii Českých drah v České Třebové.

Teď tu stojí dvě stovky lokomotiv a malých motoráčků včetně jejich přívěsných vagónků. Jen několik z nich má ještě šanci se zachránit, pokud si je koupí spolky nadšenců či vyžádá některé z muzeí do sbírek nebo některá firem na náhradní díly. Drtivá většina zamíří na skutečně poslední cestu, převezme je specializovaná firma a rozebere a rozřeže do posledního šroubku.

Pro mnoho železničářů byly ty vlaky druhým domovem, jsou tu takové, které měly stejné strojvedoucí třeba dvacet let. Ti se se svými Máničkami, Irenkami a dalšími vozy, pojmenovanými podle manželek, přítelkyň či milenek, loučili se slzami v očích. Kytky jim sem ale nenosí, život jde dál.

Lze tu vidět pražské žabotlamy, elektrické jednotky ještě stále vozící cestující na Masarykovo nádraží, dva slavné krakeny, pokus o moderní elektrické jednotky, který se nikdy nedočkal sériové výroby. O kus dál se rozpadá žehlička, která svoji přezdívku dostala podle typického tvaru, i krokodýl, motorový vůz s typicky usazenými světlomety. Ten absolvoval test na železničním okruhu v podobě srážky s autem - dopadl však tak dobře, že do Třebové dojel po svých. Ani to ho však nezachrání.

ČTĚTE DÁLE:

České dráhy se tu snaží využít z vozidel maximum součástek pro ty ostatní - a některé lokomotivy či vagóny tu také čekají na účetní odpis. U některých váha ukazuje úctyhodných 60 tun, u jiných mnohem méně, i podle toho se projevuje zájem odkupujících firem.


Vstup na hřbitov je zakázán. "Hrozí tu nebezpečí, vozy jsou ve špatném stavu, posunuje se tu, není to místo k návštěvám," dodává vrchní přednosta místního depa Jiří Slezák. Na rozdíl třeba od bolivijského města Uyuni, kde je z vlaků turistická atrakce, tak tady jen část souprav uvidí lidé díky naším snímkům - a při troše štěstí také ze souběžné trati. Z vlaků, které tu většinou (pokud jezdí pod hlavičkou ČD) také skončí. Za pár let či třeba desítek let. Lhostejno, kolik lidí a jak rychle vozily.


Lékařské špičky v kauze obřích pojistných podvodů. Hrozí jim až 10 let

Pojistky před soudem. Případem rozsáhlých pojistných podvodů se škodou zhruba... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Uznávaní doktoři „léčili“ neexistující zranění. V kauze tří stovek pojistných podvodů za 50 milionů korun je obžalováno...

Procházku vypnu, slibuje Rakić. Uznávaný sudí analyzuje: Dokázal by to, ale...

Rakušan Aleksandar Rakic si už Jiřího Procházky všiml. A chce mu v UFC srazit... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Z Jiřího Procházky se mezi konkurenty polotěžké váhy UFC (93 kg) stává žádané zboží. O novou dvojku divize si hlasitě...

Nejproočkovanější země světa zavádí tvrdá opatření. Covid mají i očkovaní

Ruská vakcína Sputnik V. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Na Seychelách vyskočil součet všech případů za více než rok pandemie v posledních třech dnech o třináctinu. Problém je...

Advantage Consulting, s.r.o.
CNC SOUSTRUŽNÍK (UBYTOVÁNÍ) PLAT AŽ 35000 KČ

Advantage Consulting, s.r.o.
Středočeský kraj
nabízený plat: 26 000 - 35 000 Kč