Neděle 25. října 2020svátek má Beáta 15 °C skoro jasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Zajímavosti

Na železniční hřbitov se květiny nenosí

Několik žabotlamů, jak se těmto vlakům říká, ještě jezdí v okolí Prahy. Brzy ale zůstane jen jeden, muzejní. Tenhle to nebude. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Několik žabotlamů, jak se těmto vlakům říká, ještě jezdí v okolí Prahy. Brzy ale zůstane jen jeden, muzejní. Tenhle to nebude. | foto: Tomáš Hájek, Lidové noviny

Lhostejno, koho a kam vozily, na těchto kolejích už jsou si rovny. Supersilná lokomotiva i "kolejový autobus", ti všichni tady čekají na poslední otočení svých kol směrem k plamenům autogenu. Vítejte na jediném tuzemském železničním hřbitově. Tak někteří nadneseně označují vrakoviště, šrotiště či deponii Českých drah v České Třebové.

Teď tu stojí dvě stovky lokomotiv a malých motoráčků včetně jejich přívěsných vagónků. Jen několik z nich má ještě šanci se zachránit, pokud si je koupí spolky nadšenců či vyžádá některé z muzeí do sbírek nebo některá firem na náhradní díly. Drtivá většina zamíří na skutečně poslední cestu, převezme je specializovaná firma a rozebere a rozřeže do posledního šroubku.

Pro mnoho železničářů byly ty vlaky druhým domovem, jsou tu takové, které měly stejné strojvedoucí třeba dvacet let. Ti se se svými Máničkami, Irenkami a dalšími vozy, pojmenovanými podle manželek, přítelkyň či milenek, loučili se slzami v očích. Kytky jim sem ale nenosí, život jde dál.

Lze tu vidět pražské žabotlamy, elektrické jednotky ještě stále vozící cestující na Masarykovo nádraží, dva slavné krakeny, pokus o moderní elektrické jednotky, který se nikdy nedočkal sériové výroby. O kus dál se rozpadá žehlička, která svoji přezdívku dostala podle typického tvaru, i krokodýl, motorový vůz s typicky usazenými světlomety. Ten absolvoval test na železničním okruhu v podobě srážky s autem - dopadl však tak dobře, že do Třebové dojel po svých. Ani to ho však nezachrání.

ČTĚTE DÁLE:

České dráhy se tu snaží využít z vozidel maximum součástek pro ty ostatní - a některé lokomotivy či vagóny tu také čekají na účetní odpis. U některých váha ukazuje úctyhodných 60 tun, u jiných mnohem méně, i podle toho se projevuje zájem odkupujících firem.


Vstup na hřbitov je zakázán. "Hrozí tu nebezpečí, vozy jsou ve špatném stavu, posunuje se tu, není to místo k návštěvám," dodává vrchní přednosta místního depa Jiří Slezák. Na rozdíl třeba od bolivijského města Uyuni, kde je z vlaků turistická atrakce, tak tady jen část souprav uvidí lidé díky naším snímkům - a při troše štěstí také ze souběžné trati. Z vlaků, které tu většinou (pokud jezdí pod hlavičkou ČD) také skončí. Za pár let či třeba desítek let. Lhostejno, kolik lidí a jak rychle vozily.


Dala jsem přednost rodině, říká v otevřené zpovědi čerstvá padesátnice Csáková

Ilona Csáková | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Bez vytáček a věcně mluví o svých kulatinách, stejně jako o úspěších, pádech a podivných životních obdobích. Ilona...

ANALÝZA: Boj o Karabach popírá ideologii. Zajímavou roli hraje Izrael

Snímek ukazuje členy ázerbájdžánských ozbrojených sil střílejících... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Nově rozdmýchaný ozbrojený konflikt mezi Arménií a Ázerbájdžánem je v mnoha lidových veřejných diskusích popisován jako...

Svou sportovní kariéru považuji za ztrátu času, hodnotí minulost Hlaváčová

Yvetta Hlaváčová Tulip | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Držitelka světového rekordu v přeplavání kanálu La Manche pokořila řadu dalších met a získala spoustu významných...

Hledáte zdravou svačinku? Sáhněte po kapsičce od Sunaru, která je komplet BIO včetně obalu
Hledáte zdravou svačinku? Sáhněte po kapsičce od Sunaru, která je komplet BIO včetně obalu

Když se řekne Sunar, co se vám jako první vybaví? Chutné sušené mléko? Není se čemu divit. Sunar a jeho kojenecká výživa tu je pro naše miminka už...