130 let
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Archiv

Návštěvníci muzea v Liberci si mohou zkusit, jak rozpohybovat betlém

Magazín
  •   6:00aktualizováno  21:56
LIBEREC - Návštěvníci Severočeského muzea v Liberci si mohou na výstavě mechanických betlémů vyzkoušet, jakým způsobem lze jednotlivé figurky rozpohybovat. Vše je založeno na principu vaček, hřídelí, řemenic, převodů, ozubených kol, řekl ČTK ředitel muzea Jiří Křížek. „Je to v podstatě takový návrat k prapůvodní podobě techniky,“ uvedl.

Lidé mohou rozpohybovat figurky na výstavě věnované Kamilu Andresovi, který má v republice jako jediný licenci ministerstva kultury na restaurování mechanických betlémů. V posledních třech letech restauroval i Metelkův mechanický betlém patřící libereckému muzeu. Jeden z nejznámějších exponátů muzea mohou návštěvníci vidět opět plně funkční od začátku letošního adventu. Betlém s 260 dřevořezbami dostal během oprav i klimatizovanou vitrínu, která zajišťuje stabilní prostředí i snadnou údržbu. Prosklená je navíc i zezadu a návštěvníci tak mohou vidět, jak jsou figury poháněny.

Práci na betlému mám na doživotí, říká řezbář

Na výstavě jsou další mechanické betlémy, které Andres v minulých letech restauroval. Do Liberce je zapůjčilo pět muzeí. Návštěvníci si mohou v malém výstavním sále prohlédnout i obrazovou dokumentaci a technické výkresy používané při restaurování betlémů. Na výstavě je i vlastní tvorba Andrese, který je zdatným řezbářem, autorem vlastního betlému i mnoha mechanických ukázek starých řemesel. „Zhotovuje ozubená kola se vsazovanými zuby tradiční technologií, po vzoru stavitelů betlémů z 19. století,“ uvedla kurátorka Bohunka Krámská.

Výstava přibližuje také to, jak vzniká pohyblivá figura, jak vypadá pohonný mechanismus, součástí expozice jsou i různé druhy hoblíků, se kterými pracoval autor proslulého Třebechovického betlému Josef Probošt. „Pestrost výstavy násobí řada skříňkových betlémů, které Kamil Andres osadil figurami z tištěných vystřihovacích jesličkových archů,“ dodala Krámská. Podle ředitele muzea byly v minulosti skříňové betlémy, jež připomínají televize, často vystavené na náměstí, u radnice či mariánského sloupu nebo je takto nosili pouliční muzikanti. „Bylo to proto, aby se nezničili,“ dodal Křížek. Výstava věnovaná Kamilu Andresovi potrvá do 12. února.

Autor: ČTK