130 let

KFC. | foto: Tomáš Krist, Lidové noviny

Nejvíce loni pobouřila reklama KFC

Magazín
  •   11:04
LONDÝN - V Británii loni padl rekordní počet stížností, které se týkaly reklamy. Poklesky Britové nalezli u širokého spektra reklam od šotu, kde herci zpívají s ústy plnými jídla, až po reklamy ukazující muže, který se snaží skrýt lesní roh v kalhotách.

Britský úřad pro reklamu - The Advertising Standards Authority (ASA) - tak v loňském roce obdržel 26236 stížností, což představuje šestnáctiprocentní nárůst oproti roku 2004. Největší hněv britských diváků vzbudila reklama nadnárodního řetězce KFC. ASA dostala na reklamu této společnosti 1671 stížností.

Reklamní šot KFC ukazuje pracovníky telefonního centra, kteří zpívají při jídle salátu Zinger Crunch. Britové televizní reklamu kritizovali za to, že dává špatný příklad dětem. Britští úředníci tuto stížnost zamítli s odůvodněním, že získání dobrých zvyků je dlouhodobý proces, který nemůže být zničen zhlédnutím této reklamy.

Druhá v pořadí „oblíbenosti“ britských domácností byla reklama Living TV. Plakátová kampaň propagující seriál L Word o okouzlujících lesbičkách spustila lavinu stížností kvůli tomu, že měla ponižovat ženy, byla urážlivá a nebyla vhodná pro děti. I tato stížnost byla úřady zamítnuta.

Některé stížnosti byly ovšem odmítnuty jen kvůli tomu, že reklama byla vysílána až večer po deváté hodině. Díky tomu „prošla“ reklama, která ukazovala muže, jenž ukrýval lesní roh v kalhotách. Naopak pozornost cenzury přilákala rozšířená reklama na vyzvánění pro mobily Crazy Frog, která byla nejasná. Kdokoliv by na základě reklamy odpověděl, mohl být považován za předplatitele tónu.

Další stížnosti, které The Advertising Standards Authority uznala, se týkaly reklamy britské banky Barclays Bank. Její televizní šot ukazoval alergickou reakci muže na hmyzí bodnutí. Podle úředníků mohla reklama urážet lidi s podobným postižením, a byla proto stažena z vysílání.

Oprávněné stížnosti byly podle britského úřadu i na reklamy společností Damart nebo na televizi Channel 5. Reklama televize propagovala seriál CSI:NY. Poštovní reklama vyvolávala dojem, že adresát má stejné jméno jako oběti hromadného vraha.

Budoucí výzvou pro celé odvětví ale bude podle generálního ředitele ASA Christopher Grahama spojování různých druhů reklamních médií. „Věci jsou v pohybu s reklamou, která bude posílána na mobily a podobně,“ dodal pro agenturu Reuters.

Autoři: Lidové noviny