130 let
Gumičky Silly Bandz

Gumičky Silly Bandz | foto: Reprofoto

Novým hitem dětí ve Spojených státech jsou 'cáklý pásky'

Magazín
  •   12:21
NEW YORK - Novým hitem amerických dětí se staly barevné gumičky různých tvarů. Lze je nosit jako náramek anebo je jen tak sbírat. Mají například tvar zvířat, písmen anebo třeba hvězd či postav.

Gumičky, jež výrobce označuje jako Silly Bandz, což by se dalo přeložit jako "cáklý pásky", ale nezaujaly jen děti. Vidět se s nimi nechala například i hvězda seriálu Sex ve městě, herečka Sarah Jessica Parkerová.

Gumičky jsou na světě už delší dobu, mezi dětmi ve Spojených státech se ale raketovou rychlostí šíří až v posledních týdnech a měsících. Podle týdeníku Businessweek je původně vymyslel jeden japonský umělec, který chtěl, aby gumičky nebyly nudné.

Na předváděcí akci v Číně si jich pak před třemi lety všimnul americký podnikatel Robert Croak, a objevil tak zlatý důl.

Jeho firma sídlící ve městě Toledo v Ohiu nyní prodává miliony balení gumiček měsíčně a v čase krize nabírá zaměstnance. Jedna sada o 24 kusech přitom stojí zhruba pět dolarů (přes 100 korun).

Croakovi se tak potvrdil původní úsudek, že barevné kousky gumy mají velký potenciál. Napadlo jej, že pokud gumičky nabídne v dostatečném množství a provedení, mohly by je děti sbírat a vyměňovat si je mezi sebou jako kdysi například Pokémony, uvedl Businessweek.

Svůj výrobek začal propagovat na internetu na konci léta 2008, zájem o něj ale rostl nepředvídatelně a pomalu. Na síle nabral až na konci loňského roku, nejprve pouze v Alabamě. Nyní ale již gumičky jsou na vítězném tažení po východním pobřeží Spojených států.

Croak přitom záměrně opomíjí tradiční reklamu a sází například na sociální sítě, jako je Facebook či server pro sdílení videa YouTube. Po příčinách náhlého zájmu o gumičky se ale příliš nepídí. "Silly Bandz jsou skvělá hračka a módní doplněk. Žádná příčina není potřeba. Nač si kazit zábavu," podotkl.

Jeho zboží je přitom nyní už tak populární, že je podle časopisu Time zakázaly školy hned v několika státech, aby gumičky žáky neodváděly od výuky.

"Rozptyluje je to," postěžovala si učitelka Jill Wolborská z Raleighu v Severní Karolíně, která gumičky ve své třídě odmítala ještě před celoškolním zákazem. Jeden žák se jí pak vloupal do zásuvky stolu, jen aby se k zapovězené hračce dostal. Vedle ležící peníze přitom nechal bez povšimnutí.

Lze přitom očekávat, že možná nebude trvat tak dlouho a gumiček se děti stejně jako ostatních podobných trháků nabaží. "Není to žádný kulturní fenomén, ale móda ze školního dvora. Opisuje to stejnou dráhu jako hodně jiných módních trendů. Produkt je chvíli na trhu, dosáhne kritického množství a pak děti přestane zajímat," míní Christopher Byrne, který se věnuje poradenství v oboru hraček.

Croaka to ale neznepokojuje. Chystá totiž další výrobky a věří, že se jeho firma na trhu udrží i nadále.

Autoři: Lidovky.cz, ČTK