Pondělí 27. června 2022, svátek má Ladislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Při snaze potopit loď Bismarck zemřely stovky námořníků. Pýcha Hitlerova loďstva vyplula před 80 lety

Historie

  8:47
Hamburk/Praha - Německá bitevní loď Bismarck, která byla spuštěna na vodu v Hamburku před 80 lety, 14. února 1939, byla pýchou Hitlerova námořnictva. Jejím úkolem bylo rozsévat zkázu mezi obchodními plavidly mířícími do britských přístavů a královské námořnictvo si toho bylo dobře vědomo. Proto hned při první bojové plavbě Bismarcku vyvinulo obrovské úsilí k jeho zneškodnění.

Bitevní loď Bismarck v roce 1940. foto: Wikimédia

Úkol, během jehož plnění zemřely stovky britských námořníků, se nakonec podařilo splnit a německá loď klesla v květnu 1941 na mořské dno. Spuštění lodi na vodu přilákalo v únoru 1939 do hamburského přístavu na 60 000 lidí. Ve slavnostní den promluvil sám říšský vůdce Adolf Hitler a nejmohutnější plavidlo německého námořnictva pokřtila Dorothea von Löwenfeldová, vnučka „železného kancléře“ Otty von Bismarcka. 

Trvalo ale ještě rok a půl, než bylo 251 metrů dlouhé plavidlo s děly střílejícími až 35 kilometrů daleko dokončeno a zařazeno do služby v německém námořnictvu. 

Letouny Swordfish na Victorious krátce před útokem na loď Bismarck.
Torpédové bombardéry Swordfish na palubě Victorious před útokem na Bismarck.

Od srpna 1940 pak následovaly zkoušky na moři, po kterých Bismarck zamířil na první - a jak se ukázalo i poslední - plavbu. Vyrazil 18. května 1941 v devět hodin večer z přístavu v obsazené polské Gdyni. Po zastávce v taktéž okupovaném Norsku, kde získala nový kamuflážní nátěr, zamířila loď vpodvečer 20. května 1941 průlivem mezi Islandem a Grónskem do severního Atlantiku. Přes snahu o utajení akce s názvem Rheinübung (cvičení Rýn) už ji v té době Britové sledovali.

Většina členů posádky zemřela

Potopení Bismarcku předcházel zhruba týdenní hon, při kterém nescházelo mnoho a německý obrněnec se dostal do bezpečí přístavu Saint-Nazaire v okupované Francii. Britské námořnictvo, které Bismarck s doprovodným křižníkem Prinz Eugen potupil, když 24. května poslali ke dnu slavný bitevní křižník Hood, to ale nedopustilo. 

Pilot, který torpédem vážně poškodil bitevní loď Bismarck, zemřel ve věku 97 let

Šťastný zásah torpédového bombardéru z letadlové lodě Ark Royal nejprve 26. května zablokoval německé lodi kormidlo - a ta se pak už stala snadnou kořistí. Předtím, než klesl na dno Atlantiku do skoro pětikilometrové hloubky, vydržel Bismarck desítky zásahů. První granáty dopadly na ochromenou loď, schopnou plout jen ve velkých kruzích, kolem deváté ráno a o necelé dvě hodiny později už zmizela z hladiny.

Velká část z více než 2000 námořníků na palubě Bismarcku, včetně viceadmirála Günthera Lütjense a kapitána lodi Ernsta Lindemanna, zahynula už během dělostřeleckého souboje. Například velitelé lodi podle všeho zahynuli, když jeden z granátů vypálených Brity zasáhl můstek. Další stovky mužů ale potopení lodi přežily a doufaly v záchranu, které se ale dočkalo jen 114 námořníků. Britské lodě přítomné na místě totiž záchranné akce brzy přerušily v obavách z útoků německých ponorek.

Technická data

Výtlak:41 700 t standard
50 900 t plný

Délka:241,55 m na čáře ponoru
251 m celkem

Šířka:36 m

Ponor:9,3 m standard
10,2 m plný

Pohon:12 Wagnerových kotlů na přehřátou páru
3 turbíny Blohm & Voss s převodem
3 třílisté lodní šrouby, 4,7 m v průměru
150 170 hp (110 MW)

Palivo:topný olej

Rychlost:30,1 uzlů (54 km/h) při zkouškách

Dosah:9 280 námořních mil (17 200 km) při 16 uzlech (30 km/h)

Posádka:2 092 námořníků

Pancíř:vyroben ze speciální chromniklové oceli
Pás: 145 až 320 mm
Paluba: 110 až 120 mm
Přepážky: 220 mm
Věže: 130 až 360 mm
Barbety 342 mm
Řídící věž: 360 mm

Výzbroj:8× 380 mm (15 palců) (4×2)
12× 150 mm (5.9 palce) (6×2)
16× 105 mm (4.1 palce) (4×2)
16× 37 mm (8×2)
20× 20 mm (20×1)

Autor:

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

Právě čtete

      Mohlo by vás zajímat