Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Rok ve znamení trabantu

Magazín

  16:36
BERLÍN - Rok 2007 bude patřit mimo jiné automobilu Trabant. Přinejmenším si to přeje automobilové muzeum a fandové v saském městě Zwickau - tedy Cvikově -, které je domovinou těchto už nevyráběných bakelitových vozů z dob zaniklé Německé demokratické republiky.

Trabant - ilustrační foto.

První trabant tam opustil výrobní pás před téměř 50 roky - přesně 7. listopadu 1957.

Muzeum pojmenované po automobilovém konstruktérovi Augustu Horchovi ve Zwickau nedaleko českých hranic připraví mimo jiné výstavu vzpomínající na kultovní plastové auto s dvoutaktním motorem a páchnoucími výfukovými plyny. Vedle trabantovských rarit z vlastních depozitářů budou k vidění mimo jiné prototypy, které se nikdy nevyráběly. Desátého listopadu se pak budou konat v muzeu oslavy.

Příhraniční hospodářský region Chemnitz-Zwickau si bude zároveň připomínat založení automobilové společnosti Auto Union, říká Mathias Merz z městské správy ve Zwickau. Dvojité jubileum si připomene společně město, automobilové muzeum, Západosaská vysoká škola, sdružení Intertrab, Průmyslové muzeum v Chemnitz a Dopravní muzeum v Drážďanech.

K vrcholům pak budou v Sasku patřit přehlídky veteránů v květnu a v srpnu a každoroční červnové mezinárodní setkání trabantů ve Zwickau, kam tradičně přijíždějí i řady českých majitelů těchto aut. Vyhlášená Rallye Trabi povede po historických místech výroby trabantů.

Předmět zájmu recesistů i zlodějů
Automobilka Sachsenring ve Zwickau, která měla obrovskou tradici už od roku 1899, vyrobila od 50. let přes tři miliony trabantů. Nyní produkuje komponenty pro velké německé automobilky. V automobilové produkci pokračuje v Moselu u Zwickau nový, moderní závod Volkswagenu.

Poslední trabant sjel z výrobního pásu ve Zwickau 30. dubna 1991. Na německých silnicích je jich nyní čím dál míň. K 1. lednu 2006 jich německý úřad pro evidenci aut registroval přes 58 000. V Česku je dodnes přihlášeno zhruba 40 000 trabantů.

Některá auta ještě slouží k dopravě, ale mnohá se stala předmětem recese.

Vzhledem k tomu, že se už patnáct let auto nevyrábí, jsou náhradní díly čím dál dražší. Měřeno počtem registrovaných vozů jsou trabanty a luxusní auta Porsche v Německu nejvyhledávanější značkou zlodějů. Na 1000 pojištěných vozidel zloději ukradli loni 2,2 kusu Porsche a 1,9 vozu Trabant.

Konstruktéři trabantů přitom původně měli úplně jinou představu. Vozy, z nichž se nakonec v nedostatkové plánované ekonomice vyklubala bachratá plastová vozítka s pochybným designem, měly být moderní a aerodynamické.

Kvůli nedostatku peněz se tehdejší komunistická vláda NDR rozhodla stavět unifikovaná auta tak, jak je východní Němci i Češi a Slováci nakonec znali a dodnes znají ze svých silnic. Tedy jako auta, která jsou výjimečná především dvěma součástmi.

Tou první je povrch z duroplastu - tedy směsi odpadní bavlny a pryskyřic. Tou druhou pak původně dvoutaktní motor, který byl až koncem 80. let nahrazen čtyřtaktem o objemu 1,1 litru.

Autoři: ,

Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!
Svatý grál na suchou kůží na nohou. Přečtěte si, co vám pomůže!

30 uživatelů eMimina mělo možnost otestovat krém na nohy od Manufaktury z kolekce Louka. Pomohl vám na suchou a hrubou pokožku chodidel? Přečtěte...