Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Rubik představil nový hlavolam

Magazín

  8:58
LONDÝN - Nová hračka, či spíš hlavolam, s nímž přichází maďarský profesor Ernö Rubik, se zřejmě dočká stejné oblíbenosti jako jeho proslulá kostka, až se během roku dostane na prodejní pulty. Píše o tom britský list Sunday Telegraph, který měl možnost seznámit se s novinkou ještě před oficiálním uvedením na trh.

Rubikův nový hlavolam foto: Lidové noviny

„V lecčems se podobá známé kostce - působí jednoduše a je vhodný pro všechny věkové kategorie. Stejně jako u kostky vedou člověka ke zdárnému řešení barevné nápovědy,“ popisuje hlavolam čtyřiadvacetiletý Dan Harris, který je dvojnásobným britským šampionem ve skládání Rubikovy kostky. Právě ta vyvolala před třemi desítkami let doslova šílenství po celém světě a její obliba od té doby nijak výrazně neklesla. Po světě se jí prodalo přes 350 milionů kusů.

Nová Rubikova kreace nazvaná jednoduše Rubik 360 je opět postavená na logickém myšlení a profesor Rubik věří, že se úspěšnosti kostky vyrovná. Světu se má „třistašedesátka“ oficiálně představit na hračkářském veletrhu v Německu již tento čtvrtek. Tentokrát Rubik vymyslel kompozici tvořenou třemi soustřednými koulemi z průhledného plastu, v nichž je uvězněno šest míčků.

Úkol pro řešitele je jednoduchý, jeho obtížnost však mimořádně vysoká. Hráč musí míčky dostat z vnitřní koule do příslušných otvorů ve vnější kouli. Cesta k úspěchu přitom vede skrz dva průchody ve střední kouli.

„Tajemství úspěchu je v citu pro vyvážené rozmístění míčků. Můj tip je soustředit se na každý míček zvlášť a postupně celou kouli vyvažovat tak, abyste neztratili míčky, které jste už dostali na svá místa,“ radí Dan Harris, kterému vyřešení „třistašedesátky“ napoprvé zabralo dva dny. Osobní rekord britského šampiona v sestavení legendární kostky je přitom deset vteřin.

Vyžaduje zručnost, bystré myšlení a logiku
Čtyřiašedesátiletý sochař, inženýr a architekt Rubik označil „třistašedesátku“ za „jednu z nejinovativnějších a nejnapínavějších skládaček vyvinutou po kostce, protože je postavena na zcela původní koncepci a nutí řešitele, aby využíval nejen zručnost, ale i bystré myšlení a logiku“.

Když Rubik uvedl v roce 1980 svůj hlavolam na trh, stala se inteligentní hračka okamžitě nejrychleji prodávanou hrou na světě. Kostek se na planetě prodalo přes 350 milionů a jejich obliba za celá léta nijak výrazně neklesla. Dokazuje to třeba vysoká frekvence návštěv na webové stránce YouTube, kde už 40 tisíc zájemců hledalo videonávody, jak složit kostku co nejrychleji.

Ve skládání kostky na čas se každoročně pořádají mistrovství a kostka si navíc vydobyla místo v newyorském Muzeu moderního umění (MOMA) - jako oceňované umělecké dílo. Rubik se s touto skládačkou dostal také do proslulého oxfordského slovníku anglického jazyka.
Autor: