Od roku 1991, kdy se rozpadl Sovětský svaz, se počet kuřaček na území Ruské federace zdvojnásobil. Podle britských expertů je to způsobeno krajně agresivními reklamními kampaněmi tabákových gigantů, které se stále častěji zaměřují na něžné pohlaví. Přesto, že v mnoha evropských zemích se politici snaží reklamu na cigarety omezovat pomocí zákonů, v Rusku jsou zákonodárci k tabákovým firmám stále shovívaví.
Tento jev má své historické vysvětlení. V někdejším Sovětském svazu totiž prakticky žádná reklama na cigarety - a vlastně ani na jiné výrobky - neexistovala. Produkci tabáku měl pod kontrolou státní monopol, který na trh nikoho cizího nepustil. Jakmile se ale železná opona zhroutila, reklama se začala objevovat téměř ve všech sdělovacích prostředcích. A miliony Rusů se staly jejími snadnými oběťmi.
Cíl: dohonit Západ
Na rozdíl od západních konzumentů, kteří jsou nabídkou zboží unavení, byli občané Ruska k reklamě obzvlášť vnímaví. Tabákové firmy navíc pochopily, na co je třeba se soustředit. Rusové i Rusky totiž chtějí dohonit Západ. A právě cigareta je v reklamních kampaních prezentována jako symbol úspěšné západní společnosti. Důsledky masivních reklam jsou v Rusku patrné na každém kroku. Zatímco před 16 lety kouřilo v Rusku podle časopisu Tobacco Control sedm procent žen, před pěti lety to už bylo 15 procent, podle některých statistik dokonce 30 procent.
Podle sociologů jde především o výsledek prudkého růstu životní úrovně některých skupin ruského obyvatelstva. Ovšem i mezi nejchudšími bylo a je hodně kuřaček -ty však dávají přednost tradičním domácím, a hlavně levnějším, výrobkům.
Cigareta rovná se úspěch
O vzestup počtu žen, které se nechaly zlákat reklamou cigaretových monopolů, se zasloužily totiž především ženy úspěšné. Tedy podnikatelky a manažerky, zkrátka ty, které hodně cestují a vydělávají.
Ruští psychologové ale upozorňují ještě na to, že cigareta souvisí se stresem, ve kterém úspěšné Rusky žijí. Léčba nikotinem bývá v těchto případech osvědčená.
Podobně funguje i léčba alkoholem, což potvrzují i vědecké studie. Vlnu nadšení nedávno mezi milovnicemi alkoholu a cigaret vyvolala zpráva, že žena, která konzumuje „ostřejší“ nápoje, má zpravidla vyšší plat a větší úspěch v práci. V případě mužů je tomu ovšem právě naopak.
Ruští odborníci na trh práce z Vyšší školy ekonomiky v této souvislosti také zjistili, že žena holdující alkoholu má větší šance se seznámit s perspektivním mužem. Tento trend potvrzují i američtí vědci, jen je podle nich nutné určit hranici tolerance. Tedy množství, které může žena konzumovat, aniž by muže odpuzovala a ztrácela výkonnost. Ruský expert Vitalij Kim proto provedl nedávno výzkum, ze kterého vyplývá, že pozitivní vliv na mzdu má pití většího množství alkoholu zhruba 1krát až 3krát měsíčně. A spojení alkoholu a cigaret je jednoznačné - k vodce patří cigareta, traduje se na Rusi již desetiletí.
Tento jev má své historické vysvětlení. V někdejším Sovětském svazu totiž prakticky žádná reklama na cigarety - a vlastně ani na jiné výrobky - neexistovala. Produkci tabáku měl pod kontrolou státní monopol, který na trh nikoho cizího nepustil. Jakmile se ale železná opona zhroutila, reklama se začala objevovat téměř ve všech sdělovacích prostředcích. A miliony Rusů se staly jejími snadnými oběťmi.
Cíl: dohonit Západ
Na rozdíl od západních konzumentů, kteří jsou nabídkou zboží unavení, byli občané Ruska k reklamě obzvlášť vnímaví. Tabákové firmy navíc pochopily, na co je třeba se soustředit. Rusové i Rusky totiž chtějí dohonit Západ. A právě cigareta je v reklamních kampaních prezentována jako symbol úspěšné západní společnosti. Důsledky masivních reklam jsou v Rusku patrné na každém kroku. Zatímco před 16 lety kouřilo v Rusku podle časopisu Tobacco Control sedm procent žen, před pěti lety to už bylo 15 procent, podle některých statistik dokonce 30 procent.
Podle sociologů jde především o výsledek prudkého růstu životní úrovně některých skupin ruského obyvatelstva. Ovšem i mezi nejchudšími bylo a je hodně kuřaček -ty však dávají přednost tradičním domácím, a hlavně levnějším, výrobkům.
Cigareta rovná se úspěch
O vzestup počtu žen, které se nechaly zlákat reklamou cigaretových monopolů, se zasloužily totiž především ženy úspěšné. Tedy podnikatelky a manažerky, zkrátka ty, které hodně cestují a vydělávají.
Ruští psychologové ale upozorňují ještě na to, že cigareta souvisí se stresem, ve kterém úspěšné Rusky žijí. Léčba nikotinem bývá v těchto případech osvědčená.
Podobně funguje i léčba alkoholem, což potvrzují i vědecké studie. Vlnu nadšení nedávno mezi milovnicemi alkoholu a cigaret vyvolala zpráva, že žena, která konzumuje „ostřejší“ nápoje, má zpravidla vyšší plat a větší úspěch v práci. V případě mužů je tomu ovšem právě naopak.
Ruští odborníci na trh práce z Vyšší školy ekonomiky v této souvislosti také zjistili, že žena holdující alkoholu má větší šance se seznámit s perspektivním mužem. Tento trend potvrzují i američtí vědci, jen je podle nich nutné určit hranici tolerance. Tedy množství, které může žena konzumovat, aniž by muže odpuzovala a ztrácela výkonnost. Ruský expert Vitalij Kim proto provedl nedávno výzkum, ze kterého vyplývá, že pozitivní vliv na mzdu má pití většího množství alkoholu zhruba 1krát až 3krát měsíčně. A spojení alkoholu a cigaret je jednoznačné - k vodce patří cigareta, traduje se na Rusi již desetiletí.