Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Satelitní městečko bez aut

Magazín

  10:09
VAUBAN/PRAHA - Obyvatelé předměstí německého Freiburgu se rozhodli žít způsobem, který by zaskočil nejednoho zbohatlického „dojížděče“, píše německá zpravodajka listu The New York Times. Poblíž rozhraní s Francií a Švýcarskem se totiž lidé hromadně zbavili svých automobilů.

Vauban. Aby se mohly přistěhovat, prodaly mnohé rodiny svá auta. Žít bez nich je prý otázkou zvyku. foto: Fotoarchiv LN

Parkování na ulici a jízda autem jsou v městečku Vauban v podstatě zakázány, stejně jako soukromé garáže u domů. V ulicích Vaubanu tak kromě hlavní komunikace spojující oblast s městem Freiburg, nelze narazit na jediný automobil. Vlastnit auto sice zakázáno není, místní ho však musí parkovat ve vyhrazeném prostorů na okraji města. 

Vauban. Aby se mohly přistěhovat, prodaly mnohé rodiny svá auta. Žít bez nich je prý otázkou zvyku. Díky těmto opatřením žije sedmdesát procent Vaubanských rodin bez vozidla a sedmapadesát procent rodin, které se na předměstí chtěly přistěhovat kvůli tomu svá auta prodalo. „Když jsem měla auto, cítila jsem se pořád napjatá. Bez něj jsem šťastnější,“ říká Heidrun Walterová, matka dvou dětí, zaměstnaná u reklamní agentury.

Odpovědnost za plyny
Podle Evropské agentury životního prostředí (EEA) jsou uživatelé automobilů v Evropě odpovědni zhruba za dvanáct procent produkce skleníkových plynů, přičemž v některých hustě zalidněných oblastech Spojených států amerických se tento podíl odpovědnosti může vyšplhat až na padesát procent.
Projekt života bez automobilů, který přišel s dostavěním městečka Vauban v roce 2006, tak není jen příkladem všeobecně sílící tendence evropských měst k omezování automobilové dopravy, ale také důkazem, že i v uměle vystavěných „satelitních městečkách“ se lze bez automobilů obejít, ba co víc - cítit se štasťněji než s nimi.

Pěšky do Ikea?
Není třeba Pravdou nicméně zůstává, že k takto radikální změně životního stylu příměstských obyvatel nedochází ze dne na den a že je k ní potřeba vstřícnost a konkrétní podpora místních zastupitelstev. Nelze si například představovat, že by se lidé večer vzdali svých automobilů s vědomím, že ráno budou muset pěšky či kolmo urazit pět kilometrů, aby si obstarali snídani.
 Po Vaubanu, který má zhruba pět a půl tisíce obyvatel, jsou proto strategicky rozmístěny prodejny potravin, stejně jako školy a malé pobočky bank tak, aby bylo vše potřebné na dosah. Pro větší a těžké nákupy – například do oblíbené Ikea, či rodinné výlety na lyžařské svahy se pak využívá možnosti místního Klubu pro společné užívání automobilu.