Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Spojí Rusko a USA tunel?

Magazín

  9:48
MOSKVA - Rusko křísí ambiciózní plán, který se zrodil již v 19. století. Tunelem vybudovaným pod Beringovou úžinou chce spojit Aljašku s Čukotkou, tedy Spojené státy a Ruskou federaci. Vzniklo by tak nejdelší podmořské železniční spojení – trať dvakrát delší než Channel Tunnel spojující Británii a Francii.

Podmořský tunel pod Beringovým průlivem. foto: Šimon LNReprofoto

Tunel spojující východní a západní polokouli by měl být 103 kilometrů dlouhý. Vedla by jím nejen železniční trať, ale také silnice, ropovod, plynovod, elektrické a optické kabely. Odhady, jak dlouho by stavba trvala, se pohybují mezi 10–20 lety. Spolykala by nejméně 65 miliard dolarů. Materiál o technických parametrech tunelu, který vypracovala Ruská akademie věd, představili jeho američtí i ruští zastánci v Moskvě na konferenci s názvem Megaprojekty ruského východu. „Nadešel čas přepsat starý slogan ,Dělníci všech zemí, spojte se!‘,“ prohlásil na konferenci Walter Hickel, bývalý guvernér Aljašky a ministr zahraničních věcí za prezidenta Nixona. „Je čas prohlásit ,Dělníci – spojte svět!‘,“ dodal.

Mnohem střízlivěji se k návrhu postavil zástupce ruského ministerstva hospodářství. Zdůraznil, že před zahájením seriózní diskuse je třeba zjistit, kdo megalomanský projekt zaplatí. Podle Viktora Razbegina, zástupce ředitele průmyslového výzkumu na ruském ministerstvu hospodářství, by mohl být financován na základě spolupráce veřejného a soukromého sektoru. 

Nadšenci pro tunel poukazují na to, že díky němu bude možné jet vlakem bez přestupování z Londýna přes Moskvu až do Washingtonu. Podle nich by celý projekt měl být po 30 letech ziskový.

Přesto se na konferenci silně ozývaly i hlasy odpůrců. Ti pochybují zejména o ekonomickém smyslu tunelu. „Ten projekt je monstrózní,“ řekl Jevgenij Nadoršin z moskevské banky Trust Investment. „Čína prahne po našich surovinách a je ochotná zaplatit i vybudování infrastruktury a my budeme posílat ropu na Aljašku,“ diví se Nadoršin.

Vize posledního cara

Myšlenka propojení Severní Ameriky a Asie podmořským tunelem má dlouhou historii. Poslední ruský car Mikuláš II. podobný plán schválil poprvé v roce 1905. Rusku tehdy bylo líto, že v nedávné době ztratilo přístup k Aljašce bohaté na zlato a ropu, když ji v roce 1867 za pakatel 7 milionů dolarů (dnes asi 90 milionů) prodalo Američanům. Plán však tehdy zhatila bolševická revoluce a první světová válka.

 Zda tunel konečně vznikne, není ani tentokrát jisté. Svou účast na konferenci na poslední chvíli odvolal hlavní ekonomický poradce ruského prezidenta Putina i ministr železnic. Náměstek federální agentury pro řízení zvláštních ekonomických zón Maxim Bystrov řekl, že jeho úřad bude do projektu investovat jen v případě, že závazky financování nejprve předloží soukromí investoři.

 Zastánci projektu sdružení ve Skupině pro interhemisférický tunel a železnici pod Beringovou úžinou přijali provolání k vládám Ruska, USA, Japonska, Číny a Evropské unie, aby přijaly tunel za jednu ze svých strategií ekonomického rozvoje. Vyzvali vlády, aby otázku tunelu nadnesly na červnovém summitu skupiny G8 v Německu.

Autoři:

Velvyslanectví Alžírské demokratické a lidové republiky
Administrativní pracovník

Velvyslanectví Alžírské demokratické a lidové republiky
Praha