Pondělí 1. března 2021svátek má Bedřich -1 °C polojasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Relax > Zajímavosti

Správa KRNAP bojuje proti odpadkům, zapojila i Krakonoše

Les. Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Les. Ilustrační foto. | foto: Shutterstock

VRCHLABÍ Další etapa kampaně Správy Krkonošského národního parku (KRNAP), která od konce května poukazuje na alarmující odhazování odpadků po horách, začne v úterý na ministerstvu životního prostředí. Představí ji ministr Richard Brabec (ANO) a ředitel KRNAP Robin Böhnisch. Kampaň přijde asi na tři miliony korun, které převážně platí Evropská unie.

Tvůrci kampaně využívají i nadsázku, dnes například zveřejnili inzerát, v němž duch hor Krakonoš lidem hrozí, že od 1. srpna neprůchodnou mlhou uzavře Krkonoše pro všechno lidské. Bude to trest „za darebácké chování některých návštěvníků, kteří svou zlotřilostí vydají za několik Trautenberků“. Postavu bájného Krakonoše využijí i při úterní tiskové konferenci.

Dvouměsíční kampaň pod názvem Není zvěř jako zvěř zahájila správa národního parku na konci května. Různými formami vybízí veřejnost ke sběru odpadků a k čištění krkonošské přírody. „Po turistech zůstává na horách velké množství odpadků. Současný stav je již alarmující,“ řekl Drahný.

Po turistech, kterých je v české části hor ročně asi 3,8 milionu, nejčastěji zůstávají PET lahve, obaly od sušenek, plechovky nebo papírové a vlhčené ubrousky. Některé odhozené věci se mohou rozkládat až 250 let. „Cílem kampaně je to, aby si turisté uvědomili, že pohozené odpady do přírody nepatří, a sami se do sbírání odpadků zapojili,“ řekl Drahný. Například při letošním jarním úklidu hor dobrovolníci sesbírali téměř tři tuny odpadu.

Kampaň nabádá dospělé i děti ke sběru odpadků. „Cílem je vzdělávat ty, kteří chtějí naslouchat, a vyvolat tak jejich aktivitu,“ řekl při zahájení kampaně Roman Heřman, ředitel agentury Remmark, která kampaň vytvořila.

Tvůrci kampaně vytvořili pro určité druhy odpadků nové názvy, inspiraci hledali ve zvířecí a rostlinné říši. Veřejnost se tak hlavně na sociálních sítích setkává například s petlahvoněm odhozencem, vlhčencem ubrouskovým, sáčkovcem šustilkou nebo obalíkem sušenkovitým. Ochránci parku s nadsázkou tvrdí, že jde o nové invazivní druhy v krkonošské přírodě.

Kampaň má několik forem, jejím hlavním kanálem jsou sociální sítě. Součástí kampaně je například mobilní webová aplikace motivační soutěže lovciodpadku.cz. V červnu se v Praze, Liberci, Pardubicích a Hradci Králové konala řada vzdělávacích aktivit pro děti. V Krkonoších se mohou lidé s kampaní potkat ve formě plakátů a letáků například u partnerů KRNAP, v ubytovacích zařízeních a informačních střediscích.

S Blatným se nedalo pracovat, říká bývalý náměstek ministra Aleksi Šedo

Aleksi Šedo | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Na ministerstvu zdravotnictví v úterý skončil náměstek pro zdravotní péči Aleksi Šedo. V rozhovoru pro MF DNES...

Test doručovacích služeb: Třetí místo pro Českou poštu, naopak zklamala PPL

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Už žádné čekání s balíkem na poště. MF DNES vyzkoušela, že když máte štěstí, můžete pohodlně, levně a spolehlivě poslat...

Protesty v Nizozemsku se absolutně vymkly kontrole, popisuje zraněná Češka

Češka zraněná během nepokojů v Nizozemsku. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Přísná koronavirová opatření stále platí v mnoha zemích světa. Nizozemsko přijalo nejpřísnější opatření od konce druhé...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!