27. října 2011 7:00 Lidovky.cz > Relax > Zajímavosti

Stařičká lokomotiva 'vídeňské tramvaje' je v Bratislavě

Nadšencům pro železniční dopravu na Slovensku se podařilo získat stařičkou lokomotivu, která na začátku minulého století jezdila po známé lokální železnici z Bratislavy do Vídně.  | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nadšencům pro železniční dopravu na Slovensku se podařilo získat stařičkou lokomotivu, která na začátku minulého století jezdila po známé lokální železnici z Bratislavy do Vídně. | foto: ČTK

Nadšencům železniční dopravy na Slovensku se podařilo získat stařičkou lokomotivu, která na začátku minulého století jezdila po známé lokální železnici z Bratislavy do Vídně. Zatímco rekonstrukce stroje do podoby z roku 1914 má už konkrétní plány, trasa historického železničního spojení obnovena dosud nebyla.

"Vídeňská tramvaj", na kterou si pamatují už jen nejstarší obyvatelé Bratislavy, zažila největší slávu v letech 1914 až 1920, později se provoz utlumil. Trasa vedla z centra Bratislavy přes Dunaj do alpské republiky. Na slovenské straně se trať prakticky nezachovala, v Rakousku končí koleje v pohraničí v obci Wolfsthal. Vlaky mezi oběma zeměmi v současnosti využívají jiná železniční spojení.

Nadšencům pro železniční dopravu na Slovensku se podařilo získat stařičkou lokomotivu, která na začátku minulého století jezdila po známé lokální železnici z Bratislavy do Vídně.

Nadšencům pro železniční dopravu na Slovensku se podařilo získat stařičkou lokomotivu, která na začátku minulého století jezdila po známé lokální železnici z Bratislavy do Vídně.

Slovenský úsek historické železnice obsluhovaly dvě lokomotivy, vyrobené speciálně pro tento účel. Jedna z nich skončila v rakouském muzeu, druhá až donedávna sloužila na železnici. Bratislavští nadšenci ji objevili v Rakousku. Její majitel nabídl stroj k prodeji, jinak ho hodlal sešrotovat.

Na Slovensku se vzápětí rozběhla sbírka na shromáždění potřebných asi 10.000 eur (249.000 korun) na odkoupení lokomotivy. Podařilo se a ve středu přicestoval historicky významný kousek do Bratislavy.

"Hledáme řešení, kde bychom ji mohli vystavit, když ji zrekonstruujeme do podoby z roku 1914," uvedl šéf Bratislavského okrašlovacího spolku Maroš Mačuha, který stojí za iniciativou na záchranu stroje. Lokomotiva, jejíž oprava si vyžádá hodně peněz, by neměla skončit v muzeu.

Lidovky.cz, ČTK

Najdete na Lidovky.cz