Prostřednictvím komunikace s občany a IT technologií sbírá smart city nejrůznější data, na jejichž základě pak ve spolupráci s univerzitami i soukromými společnostmi promýšlí, jak procesy ve městě nastavit co nejpraktičtěji. Zefektivnit se dá třeba parkování: aplikace v chytrém telefonu řidiči napoví, kde je nejbližší volné místo, nechá ho elektronicky zaplatit – a policistovi nahlásí neplatiče. Zároveň shromažďuje informace o tom, kde, kdy a kdo potřebuje parkovat, a městští plánovači mohou celý systém optimalizovat.
Chytrá města? Největší silou je aktivní veřejnost, říká šéfredaktor SC![]() |
Barcelona chytrou regulací pouličního parkování snížila počet cest autem mezi roky 2004 a 2009 o 14 procent, ve vnitřním městě pak o 18 procent. V technologických inovacích hrají zásadní roli bezdrátové sítě včele s takzvaným internetem věcí, který umožňuje koordinovat činnost všeho, od lamp po čističky.
Zatím nejdále v tom zašli v korejském Songdu. Ve městě na ostrově ve Žlutém moři nikdy nepotkáte popelářské auto. Kdykoli totiž – ať už doma, či na ulici – vyhodíte odpadek do koše, začíná jeho napínavá cesta supermoderním odpadním systémem. Podzemní potrubní síť rozpozná, co za odpadek její útroby právě pohltily, a odešle jej k dalšímu zpracování. Pak ho čeká proměna v energii (třeba bioplyn), kterou město dále využije.
Výstava mapuje panelová sídliště v Česku, první dům byl ve Zlíně![]() |
Sofistikovaný je i koloběh vody: chytré kohoutky posílají pitnou vodu do kuchyně, vodu čistou, ale ne pitnou do sprchy a s tou zbytkovou se dá splachovat. Všechno od regulace teploty přes zásobování až po veřejnou dopravu je optimalizováno tak, aby uhlíková stopa šedesátitisícového jihokorejského města byla alespoň o dvě třetiny nižší než u měst srovnatelných. Taková míra integrace organismu města je možná jen díky tomu, že Songdo vzniklo jako pilotní projekt superekologického města na zelené louce.
Celé to zní jako sci-fi experiment nepřenositelný do kulis běžných, po staletí rostlých měst. Podle různých prognóz se však města mají do roku 2030 nafouknout o 2,7 miliardy lidí: nové čtvrti pro desítky tisíc lidí tak nebudou žádnou výjimkou. Slavný urbanista James Corner, autor ikonické newyorské Highline, ostatně v Číně právě navrhuje město pro dva miliony obyvatel. A Praha 7 očekává po vzniku nové čtvrti v oblasti bývalého nádraží Bubny zvýšení populace až o 30 tisíc lidí.
Celý text si přečtěte v sobotní příloze LN Orientace.