Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Proti hamburgerům bojuje v Japonsku kreslená postavička. Propaguje ryby

Magazín

  5:00
TOKIO - Japonsko přineslo na jídelní stoly po celém světě suši a sašimi. Mladí konzumenti se však začínají k rybám obracet zády a dávají přednost hamburgerům a smaženým kuřatům. Ve snaze zastavit pokračující pokles konzumace ryb se japonská vláda obrátila na reklamní agenturu, aby jí jedna z jejích postaviček pomohla propagovat ryby mezi mladými.

V Japonsku bude mezi mladými propagovat ryby kreslená postavička foto: Reprofoto

Postavička Kirimičan s hlavou ve tvaru filetu z lososa byla vládou jmenován velvyslancem, který má přilákat mladé zákazníky v supermarketech k pultům s rybami, napsal list Financial Times. „Mysleli jsme, že roztomilá postavička jako Kirimičan by mohla pomoci změnit obraz ryb a udělat z nich něco veselého a zábavného,“ uvedlo ministerstvo zemědělství a rybolovu v prohlášení.¨

V Japonsku vzkvétá nový sexuální trh, s gerontopornografií

Historicky byly mořské plody důležitou součástí japonské stravy. Na japonských stolech se objevuje široká nabídka rybích produktů, od nahožábřích plžů či jedovaté ryby fugu po tuňáka a lososa používané v suši. Nicméně po vzoru západu začínají lidé v Japonsku jíst stále více masa a mléčných produktů, což se projevuje poklesem poptávky po rybách, přestože Japonsko má nadále vysokou spotřebu ryb na hlavu.

Klesající poptávka

Spotřeba masa v Japonsku překonala spotřebu ryb v roce 2006. Podle ministerstva rybolovu roční spotřeba ryb na hlavu klesla ze svého vrcholu v roce 2001, kdy činila 40 kilogramů, do roku 2013 o třetinu. V roce 2013 činila v Japonsku 27 kilogramů na hlavu; celosvětový průměr byl zhruba 20 kilogramů.

Sushi

Postupně klesá i dovoz ryb do Japonska. Loni se jeho hodnota snížila o tři procenta. Pokles poptávky pro rybách v Japonsku přichází v době, kdy naopak v jiných částech světa roste. Spotřebitelé hledají zdravější stravu a obracejí se tak k rybám. 

Postavička Kirimičan, která se veřejnosti představila loni, má nyní na Twitteru 235 000 fanoušků. Oblíbená je zvláště mezi dívkami ve věku 15 až 24 let.

Autoři: ,