Pátek 1. července 2022, svátek má Jaroslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

V nezměněné podobě se vyrábí přes sto let. Jak vzniklo kolečko?

Magazín

  6:26
Máte-li zahradu, máte zajisté i kolečko a po zimní přestávce je z kůlen a dřevníků nasadíte do plného jarního zápřahu. Při projíždění mezi záhony by vás možná nenapadlo, že se v téměř nezměněné podobě vyrábí už dlouhé stovky let.

Kolečko (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Rozličné prameny se shodují, že kolečko se těší úctyhodnému věku zhruba dvou tisíc let a zrodilo se v dnešní Číně. Jeho vynálezcem byl Ču-ke Liang, vojevůdce a hlava říše šu chan, jednoho ze tří států existujících na území dnešní Číny v letech 220 až 280 našeho letopočtu. Stalo se to roku 231 a Liang své dílo pojmenoval „dřevěný vůl“ – podle zvířete, jež se v té době využívalo k dopravě těžkých nákladů.

Po knihtisku druhý největší objev. Jak vznikla propiska?

V Číně se však našla řada písemných dokladů i nástěnných maleb i z dřívějších období (od roku 45 před naším letopočtem po 118 po Kristu), jež popisují a vyobrazují nástroje podobné kolečku. vyskytují se ve dvou verzích: tažená a tlačená. Jedno však mají společné – na rozdíl od současných modelů mají kolo umístěné uprostřed a na jeho ose je usazený nákladní prostor. Madla směřují buď dopředu (u tažené verze), nebo dozadu (u tlačené varianty). Používanější se stalo tažené kolečko, protože umožňovalo rovnoměrně rozložit váhu nákladu, a tím pádem šetřit lidskou sílu. Dřevěný vůl snadno pojal i šest lidí a Liangovi se náramně hodil do boje s protivníkem cchao Wejem.

O nějakých tisíc let později si v Číně šikovného vynálezu všimli evropští cestovatelé a první kolečka se na našem kontinentu začala objevovat na přelomu 12. a 13. století. někde na cestě z Číny do evropy se však jejich konstrukce změnila a kolo se přesunulo ze středu do čela kolečka. Uvezlo sice méně, ale na kratší vzdálenosti to stačilo, a navíc tato varianta výrazně usnadnila vykládání přepravovaného materiálu. v této podobě je známe dodnes.

Historikové však připouštějí, že kolečko klidně mohlo v evropě existovat o mnoho dříve a že jej možná běžně používali staří Řekové. Přesný popis takového nástroje nebo jeho vyobrazení však nemají, a tak zůstává jen u domněnek. Pokud by tomu tak bylo, znamenalo by to, že na dlouhá staletí upadlo v zapomnění, neboť se používalo jen zřídka a na relativně omezeném území: anglie, Francie a Holandsko. Teprve od 15. století se začalo šířit kontinentem a našlo využití ve stavebnictví nebo v dolech. Sedláci používali variantu zvanou trakař.

Průmyslová revoluce přinesla změnu materiálu: dřevo nahradil kov a guma a nákladní prostor se oproti trakaři více uzavřel. cesta na zahrady byla volná. K posledním vylepšením ze současnosti patří osazení motorem, aby měli kutilové práci ještě jednodušší.

Autor:

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Zbraně, které zaskočily Putina: „Muskovo“ bombardování

Premium Už druhý den po nočním překročení hranic měli triumfálně projíždět centrem Kyjeva, po čtyřech měsících místo toho vězí...

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

Pečujte o svou pokožku s kouzelnými oleji Bi-Oil
Pečujte o svou pokožku s kouzelnými oleji Bi-Oil

Proč je nutné v létě dvojnásob pečovat o pokožku? Protože právě v létě je vystavena mnoha negativním vlivům. Zapojte se proto do soutěže o 6...