Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Lidem obvykle vybere nemocnici jejich lékař, říká odborník

Zdraví

  6:52
Při volbě zdravotnického zařízení, kam pacient zamíří, hraje roli rada jeho lékaře a také blízkost bydliště, vlastní předchozí zkušenosti nebo doporučení známých, říká Daniel Vavřina, zakladatel HealthCare Institute, jehož cílem je zvyšování kvality zdravotní péče v nemocnicích.
Lékaři (ilustrační foto).

Lékaři (ilustrační foto). foto: Shutterstock

LN Co byl měl vědět pacient, kterého čeká plánovaný zákrok v nemocnici, a má tedy relativně dost času si vybrat zdravotnické zařízení?
Pacient se může obrátit přímo na svého ošetřujícího lékaře anebo na svou zdravotní pojišťovnu. Ti by mu měli doporučit nemocnici, která pro něj bude nejlepší. To znamená doporučit zdravotnické zařízení, které má s konkrétním zákrokem nejvíce zkušeností, dosahuje nejlepších výsledků, jsou v něm dostatečně odborně připravení lékaři, na zákrok se čeká nejkratší dobu a podobně. Pokud mu předtím neporadila pojišťovna, musí se pacient přesvědčit, že jeho zdravotní pojišťovna má s danou nemocnicí uzavřenou smlouvu, a že mu tedy budou tyto služby vůbec poskytnuty.

LN Ne každý však má dost času a energie na zjišťování podrobných informací o nemocnicích. Podle čeho si lidé nakonec vybírají, kde se nechají ošetřit?
Nejčastěji si pacienti vybírají zdravotnické zařízení na základě doporučení svého lékaře. Podle celostátního průzkumu Nemocnice ČR 2016 se takto rozhodlo 34 procent hospitalizovaných pacientů. Při rozhodování také hraje roli, zda je zdravotnické zařízení blízko jejich bydliště. To ovlivnilo 22 procent pacientů. Pro 20 procent je pak rozhodující vlastní zkušenost a pro 13 procent je to doporučení známých. Jen dvě procenta pacientů se pak rozhodla na základě informací ze sdělovacích prostředků. Tato data vycházejí z průzkumu, v němž hlasovalo 76 tisíc hospitalizovaných pacientů.

Čekání na odborné vyšetření. Co udělat, abyste nečekali příliš dlouho?

LN Co pacientovi říká informace, že bude na vyšetření nebo zákrok čekat několik týdnů či měsíců?
Neměl by to být jediný faktor, podle kterého si vybere zdravotnické zařízení. Čekací lhůty totiž samy o sobě ještě moc nevypovídají o kvalitě poskytované péče. Protože pacient má právo se rozhodnout, kterou nemocnici navštíví, potřebuje informace, které mu při výběru pomohou, tedy nejen data o tom, jak dlouho se v které nemocnici právě čeká na konkrétní vyšetření nebo zákrok, ale i údaje o kvalitě poskytované péče ve zdravotnických zařízeních. Pokud není pacient spokojen s návrhem čekací doby u konkrétní nemocnice, může se obrátit na svou zdravotní pojišťovnu, která by mu měla poradit, případně zjistit, ve kterém zdravotnickém zařízení by mu mohli plánované vyšetření nebo zákrok provést dříve.

LN Jak může pacient zjistit, jaké jsou čekací lhůty v nemocnicích v jeho okolí?
Informace o tom, jak dlouho se čeká na konkrétní vyšetření či zákrok, by měli poskytnout pacientům poskytovatelé zdravotní péče, tedy nemocnice. Obvykle se při plánování vyšetření či zákroku pacient dozví, jak dlouho bude čekat. Některé nemocnice samy zveřejňují čekací lhůty na svých webových stránkách. Pokud pacient tyto informace nezíská, platí, jak už jsem uváděl, že se může obrátit přímo na svou zdravotní pojišťovnu.

LN HealthCare Institute už několik let zveřejňuje informace o nejlépe hodnocených nemocnicích v jednotlivých krajích i v celé republice. Jak mohou tyto informace pomoci pacientům?
Žebříček nemocnic, který sestavujeme, je složen z hodnocení hospitalizovaných pacientů, ambulantních pacientů, kteří navštívili konkrétní nemocnici v daném roce (letos hlasovalo téměř 130 tisíc hospitalizovaných a ambulantních pacientů) a vyplnili speciální standardizovaný dotazník, který posuzuje nemocnice v klíčových oblastech. Na základě hodnocení pacientů vzniká žebříček nemocnic v daném roce. Je určitě jedním z možných pomocných rozhodovacích faktorů pacienta, když zvažuje, do které nemocnice má jít.

LN Co všechno se v tomto žebříčku hodnotí?
V žebříčcích bezpečnosti a spokojenosti hospitalizovaných pacientů a ambulantních pacientů jsou zohledněny otázky týkající se bezpečnosti nemocných v dané nemocnici (například kvalita provedeného zákroku, informovanost před, během a po zákroku a další), dále také komunikace s ošetřujícím personálem (lékaři i sestrami) a spokojenost s „hotelovými“ službami v nemocnicích.

LN Hodnotí jen pacienti?
Našeho průzkumu se účastní také zaměstnanci nemocnic. V jejich odpovědích je zohledněna míra jejich psychické a fyzické zátěže či komunikace a jednání ze strany nadřízeného i dalších zaměstnanců nemocnice. Další oblastí, která je v rámci žebříčků nemocnic stejně důležitá, je oblast finanční kondice nemocnic. Finančně zdravou nemocnicí ve vztahu k cílům našeho projektu je zejména ta, která má dostatek prostředků na úhradu svých závazků, není předlužená, hradí své závazky v přiměřeném čase, financuje dlouhodobý majetek z dlouhodobých zdrojů, investuje do svého majetku, je vybavena dlouhodobým (co nejnovějším) majetkem umožňujícím poskytovat kvalitní zdravotní péči, dokáže adekvátně odměnit svůj personál a je zároveň schopna financovat bezpečnost a spokojenost svých pacientů.

Autor: