26. května 2009 15:19 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

Lososi z farem riziko infarktu příliš nesnižují

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 8Diskuse
Losos - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Losos - ilustrační foto. | foto: Shutterstock

Také jíte mořské ryby, abyste snížili riziko srdečně-cévních chorob? Pak si dejte pozor na to, jaké ryby kupujete. Lososi chovaní na farmách vám totiž příliš nepomůžou. A pro těhotné ženy mohou být vysloveně nebezpeční.

Podle Americké společnosti pro výživu mají lososi chovaní farmářským způsobem horší poměr omega 3 a omega 6 nenasycených mastných kyselin než lososi žijící volně v mořích a oceánech. 

„Ačkoli studie zatím hovoří jen o lososech, je dost pravděpodobné, že ke stejnému závěru by se došlo i při zkoumání dalších ryb a mořských plodů chovaných v sádkách a přikrmovaných průmyslově vyráběnými krmivy,“ říká výživový specialista Pavel Suchánek.

Lososi chovaní farmářským způsobem jsou oproti loveným tučnější. Podle provedených rozborů mají téměř sedminásobně více omega 6 a téměř trojnásobně více omega 3 mastných kyselin. To ale ještě neznamená, že jejich konzumace je pro naše zdraví příznivější. Je tomu právě naopak.

Důležitější než samotný obsah obou kyselin je totiž jejich poměr. „Zatímco volně žijící lososi mají výborný poměr těchto kyselin 12:1 ve prospěch omega 3 tuků, u chovaných zvířat se poměr mění na pouhých 4:1,“ upřesňuje Suchánek.

Omega 6 tuků přijímáme až desetkrát více, než je zdrávo Problém se změněným podílem tuků nastává hlavně v souvislosti s naším příjmem obou skupin omega mastných kyselin. Ačkoli bychom je správně měli konzumovat v poměru 5:1 s tím, že více přijmeme omega 6 tuků, spousta z nás přijímá ze stravy těchto tuků až desetinásobně více - v poměru 50:1.

Proto je důležité zvyšovat podíl omega 3 mastných kyselin. Vedle např. lněného oleje jsou právě tučné ryby jednou z mála potravin, která jich obsahuje velké množství. A přestože nejzdravější ke konzumaci jsou lososi, kteří žijí volně ve slaných vodách, je určitě lepší často zařazovat do jídelníčku i ty nejvíce prodávané, pocházející z farem, než nejíst ryby vůbec.

Ryba na sushi musí být čerstvá - losos.

Zároveň je také důležité snižovat podíl omega 6 tuků. Proto bychom neměli používat výhradně například slunečnicový olej, ale rostlinné oleje střídat.

A proč je vlastně důležité podíl omega 3 mastných kyselin zvyšovat? Protože jsou důležité pro tvorbu tzv. prostaglandinů. Tyto látky, podobné hormonům produkovaným v těle, regulují rozšiřování cév a příznivě ovlivňují protizánětlivé reakce. Prostaglandiny se sice tvoří také z omega 6 mastných kyselin, ty ale v nadbytečném množství působí naopak prozánětlivě.

Vzhledem k tomu, že jedna z teorií hovoří o vlivu zánětu v organismu na zrychlování vzniku aterosklerózy, může to znamenat, že konzumací chovaných lososů nesnížíme tolik například riziko postižení koronární tepny srdce, a tím ani neomezíme riziko srdečního infarktu. Ve srovnání s volně žijícími lososy tedy jako prevence srdečně-cévních chorob příliš účinně nepůsobí.

Odkud ryba pochází, se dozvíte z etikety na obalu
Nabízí se otázka, jak poznat, zda ryba, kterou kupuji, pochází z mořských vod, nebo z farmy? 

Stačí číst dobře etikety na obalech. „U chlazených a mražených ryb musí být uvedeno, zda jsou uloveny v moři, ve sladkých vodách či zda pocházejí z chovů,“ informuje tisková mluvčí Státní zemědělské a potravinářské inspekce Martina Šmídtová. Podle Kateřiny Plucarové z odboru hygieny Státní veterinární správy ČR by takové informace měl spotřebitel získat i u živých ryb. Místo na etiketě výrobku by sdělení o původu mělo být napsáno třeba na tabuli u kádí.

V každém případě ale platí, že pokud jde o lovenou rybu, může být na obale uvedena jen zkratka, například FAO 37. Písmena znamenají, že ryba pochází z moře, číslo pak označuje konkrétní oblast.

Pokud si ale chcete dát rybu v restauraci, o jejím původu vás nikdo není povinen informovat. „Dobré restaurace by to ale uvádět měly,“ míní Suchánek.

Pro těhotné jsou lepší kapsle Kromě toho, že chované ryby z mořských sádek mají jiný poměr omega 3 a 6 nenasycených mastných kyselin, mají také vyšší obsah toxických polychlorovaných bifenylů (PBC). „Losos chycený ve volné vodě obsahuje 1,3 mikrogramů PBC na kilogram váhy, zatímco losos chovaný v sádce 12 mikrogramů. Norma ale povoluje 1000 až 3000 mikrogramů na kilogram ryby,“ upřesňuje Suchánek.

Kromě PBC obsahují všechny ryby i cín a metylrtuť. Odborníci se ale shodují na tom, že vzhledem k nízké konzumaci rybího masa u nás nehrozí žádné komplikace a zdravotní ohrožení. Jedinou skupinou, která by měla kvalitě rybího masa věnovat vyšší pozornost, jsou těhotné ženy. Konzumace více než dvou chovaných ryb týdně by totiž mohla poškodit plod.

„Těhotným a kojícím ženám a také malým dětem bych doporučil raději užívat kapsle s přečištěným rybím tukem,“ radí Suchánek. A rozhodně nedoporučuje jíst ryby, které si ulovíte ve špinavých řekách a rybnících.

  • 8Diskuse

Najdete na Lidovky.cz