130 let
Cyklistika může být zábava. Na Jižní Moravě můžete třeba sesednout z kola a...

Cyklistika může být zábava. Na Jižní Moravě můžete třeba sesednout z kola a nahlédnout do vinných sklepů. | foto: Shutterstock

Povinné nošení přilby na kole? Z celospolečenského hlediska by to bylo na škodu, zjistili Britové

Zdraví
  •   19:30
PRAHA - Měla by být helma povinná na kole i pro dospělé? Z medicínského pohledu je odpověď celkem jednoznačná: ano, přilba dokáže zabránit těžkým úrazům hlavy a tím zachránit cyklistovi život. Jenže z celospolečenského pohledu už odpověď tak jednoznačná není.

Zní to až téměř rouhačsky. Povinné nošení helmy u dospělých cyklistů může mít z celospolečenkého hlediska negativní dopad. K podobnému závěru dospěli experti, které oslovil britský list The Guardian.

Ve Velké Británii řeší podobnou otázku jako v Česku. Zda by měl zákon stanovit povinné nošení přilby i pro cyklisty nad 18 let? Současný stav je při tom v obou zemích takový, že helma je doporučená. Kdo jezdí bez ní, hazarduje se svým zdravím. Nebo ne, jak naznačují odborníci, které cituje britský renomovaný list.

01.června 2018 v 09:20, příspěvek archivován: 02.června 2018 v 15:24

VIDEO: Video Facebook The Guardian 1. 6. 2018 9:20

Pro zobrazení videa musíte mít zapnutou podporu JavaScriptu

This is why forcing cyclists to wear helmets will not save lives.

It's compulsory to do so in Australia and New Zealand but, as the Guardian's Peter Walker explains, this does not necessarily help save more lives – in fact, some experts say it leads to more fatalities overall.

Z lékařského hlediska je to přitom jednoduché. Helma by měla být povinná pro všechny. 

„Viděl jsem pacienty s fatálními poraněními lebky, zraněními mozku, opravdu smrtelnými zraněnými mozku jako důsledek nárazu hlavy do země,“ řekl pro Guardian doktor John Black a potvrzuje tak známý fakt. Mnoho z těchto úrazů mohlo být zmírněno, či se jim dalo předejít pouhým nasazením ochranné přilby.

Větší risk

Jenže jsou tady další hlediska, která se na věc dívají z „větší výšky“. Skrze studená statistická čísla celé společnosti, která neberou v potaz tragédii jednotlivce. 

Prvním argumentem proti povinnému nošení helem i pro cyklisty starší 18 let je fakt, že by patrně ubylo lidí, kteří by na kolo sedli. Podle Harryho Rutera z organizace Senior Clinical Research Fellow starající se o zdraví britských občanů tato povinnost snížila atraktivitu cyklistiky a výrazně by tak ubylo kol v ulicích. Zhoršil by se tak zdravotní stav obyvatel a dříve a více by je začaly trápit zdravotní neduhy, což je pro každý stát nežádoucí jev.

Zadruhé, cyklisté, kteří nosí přilbu, podle výzkumů více riskují. A co víc, nebezpečněji se vůči nim chovají i řidiči aut a nákladních vozů.

Anketa

Měli by cyklisté v Česku nosit povinně ochrannou helmu?

Ano. 445
Ne. 985
Nevím. 74

Nošení helmy totiž může částečně potlačit základní instinkty zajišťující naší bezpečnost. ,,Když máte helmu, svádí vás to více riskovat,“ říká ve videu serveru The Guardian Peter Walker.

Vědci provedli pokus, kdy na cyklistu umístili kameru a poslali ho do města na projíďku. V některých úsecích měl helmu, jindy pokračoval v jízdě bez ní. Nejenže v úsecích s cyklistickou přilbou měl tendenci více riskovat, troufalejší byli i ostatní řidiči v jeho okolí. Cyklistu s přilbou často předjížděli ve velké blízkosti.

„Máme pro to dvě vysvětlení. Může to být jen proto, že s helmou vypadáte zkušenejší a řidiči na to tak reagují,“  popsal výsledky pokusu Ian Walker z univerzity v Bathu. Za druhý důvod tohoto chování označil to, že cyklista s přilbou může v řidičích vyvolávat pocit, že „je chráněn, můžu riskovat“. 

Nizozemský příklad

Zkušenosti ze třech zemí (Kanady, Nového Zélandu a Austrálie), kde je nošení helmy na kole povinné, navíc ukázalo, že na počet úmrtí nemělo nařízení podle reportáže velký vliv.   

Podle odborníků na bezpečnost by se tak neměly rady, jak se chovat bezpečně na silnici, smrsknout jen na doporučení, že si má cyklista vzít helmu.

K zajištění bezpečnosti vede jiná cesta. Důvodem nehod totiž nebývá jen chování cyklistů, ale převážně jejich okolí, tedy řidičů aut a náklaďáků. Spíše než zavedení povinného nošení přilby by tak cestou k řešení mohla být úprava pravidel chování a infrastruktury.

Příkladem jde Nizozemsko, které se během posledních 40 let věnovalo budování cyklistických tras a omezilo dopravu motorových vozidel tak, aby byla zajištěna bezpečnost cyklistů. Povedlo se jim to takovým způsobem, že je tu cyklistika až čtyřikrát bezpečnější než ve Velké Británii, kde ročně zemře okolo stovky lidí na kole. Tedy v podstatě stejně jako chodců.

Autor: Anna Mikolandová