Boom nákupů je teď před Vánoci, kdy lékárny nabízejí zvýhodněné dárkové balíčky. Firmy v boji o zákazníka přidávají do balíčků pilulky zdarma a dárky, třeba k vlasové kosmetice šperk a k očním vitamínům ubrousek na čištění brýlí.
Proti stresu a obezitě
"V předvánočním čase významně vzrostl zájem o přípravky na povzbuzení duševních funkcí a podporu trávení. Letos naši zákazníci preferují čajové sady, konopnou kosmetiku a prostředky na detoxikaci organismu," řekl za internetovou Lékárnu.cz šéf společnosti PHC Pavel Knorr.
Jak doplňky ovlivňují léky?
|
Lékárníci varují před neuváženými nákupy pod vlivem masivní reklamy. Upozorňují, že některé doplňky stravy mění účinky léků, proto by se pacienti měli poradit v lékárně, než si doplňky koupí.
"Je to byznys, vitamínové přípravky a doplňky stravy nepodléhají na rozdíl od léků zvláštnímu režimu. Obchodní přirážka není regulovaná, lékárna je může prodat za cenu, kterou je zákazník ochoten zaplatit," řekl odborník na léky z firmy Infopharm Josef Suchopár.
"Výrobci se snaží uchvátit zákazníky, investují do reklamy, aby upozornili, že jejich produkt je jedinečný," řekl prezident České lékárnické komory Lubomír Chudoba. Reklama podle něj někdy předkládá tvrzení, o kterých jako odborník ví, že jsou nesmyslná. Při koupi vitamínů a doplňků proto dává přednost zavedeným přípravkům od firem, které vyrábějí také léky. Má tak jistotu, že obsahují, co mají, jsou ze špičkových surovin a vyráběné za stejně přísných podmínek jako léky.
Reklamy matou
Doplňky stravy na rozdíl od léků nemají léčebný účinek, z reklamy ale může mít člověk mylný dojem, že léčivě působí, doplnil Suchopár. Další problém vidí v tom, že výrobci neupozorní na nežádoucí účinky, když se přípravek kombinuje s konkrétními léky. Uvedou jen jeho složení.
Knorr doplnil, že na začátku zimy se oproti létu zdvojnásobuje zájem o kosmetiku a parfémy, letošním hitem jsou značkové zubní kartáčky, naopak mizivý je zájem o prostředky proti celulitidě a vypadávání vlasů.