Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Příznaky poruchy ADHD u teenagerů mohou být spojené s ‚užíváním‘ digitálních médií, uvádí studie

Zdraví

  5:00
Los Angeles/Praha - Čím více teenageři kontrolují sociální média a používají digitální média, tím spíše se u nich může objevit jeden ze symptomů ADHD, uvádí nová studie. ADHD neboli hyperkinetická porucha je neurovývojová porucha, která se projevuje již v raném dětství. Mezi digitální média patří jakýkoliv digitalizovaný obsah, který se přenáší zpravidla internetem nebo skrze počítačovou síť.

Příznaky ADHD se nejčastěji objevují ve školním věku. foto: SHUTTERSTOCK

Mezi symptomy ADHD patří například nepozornost, hyperaktivita, neunavitelnost nebo impulzivita. „Pokud bychom objevili příčinnou spojitost, která je konzistentní napříč studiemi, mohli bychom navrhnout prevenci vystavování se médiím,“ uvedl jeden z autorů studie Adam Leventhal pro CNN.

Trvanlivá hyperaktivita. Až 60 procent dětí trpící ADHD si tuto nemoc přenáší do dospělosti

Porucha je přitom častější u chlapců než u dívek, týká se celosvětově zhruba 5 % populace. Na poruchu je doporučovaná zejména behaviorální terapie, medikace a uzpůsobení školních podmínek.

Nové studie se zúčastnilo více než dva a půl tisíce studentů z deseti středních škol v Kalifornii. Studentům, kteří neměli na začátku studie žádné příznaky ADHD, bylo mezi 15 a 16 lety. Studie trvala dva roky. Začala v roce 2014 a další data výzkumníci sbírali vždy po půl roce. Při každém z měření studenti vyplnili dotazník měřící příznaky ADHD, který zahrnoval otázky jak na nepozornost, tak na hyperaktivitu a impulzivitu.

Na středních školách přibývá studentů se závažným poruchami učení

Studenti také vyplňovali dotazník zjišťující, jak často se věnují 14 aktivitám spojeným s digitálními médii. Konkrétně se jednalo o surfování na sociálních sítích, chatování, hraní digitálních her, nakupování online, video chat nebo například čtení online obsahu.

Výzkumníci na základě analýzy dat zjistili, že v každém okamžiku sběru dat měli studenti, kteří více pracovali s digitálními médii, větší šance, že budou trpět nějakým příznakem ADHD. V průměru ze studentů, kteří uvedli, že často využívají 7 digitálních médií, mělo příznaky ADHD 9,5 % studentů. Z těch, kteří uvedli, že často využívají 14 médií, už to bylo 10,5 %. Studenti, kteří neuváděli, že by užívali často digitální média, přitom měli příznaky ADHD jen v 4,6 % případů.

„Procenta vyjadřují průměrné hodnoty napříč jednotlivými měřeními. Takže jednou z věcí, kterých jsme si povšimli, je, že vztah mezi digitálními médii a prevalencí příznaků ADHD je trvalý v čase,“ uvedl Leventhal. Ačkoliv je vztah podle autorů studie statisticky významný, je poměrně slabý. Je tedy zapotřebí velkého vzorku, aby se vztah povedlo prokázat.

Proti poruchám paměti i bolestem zad. Jógu chválí i lékaři

Ačkoliv studie zkoumala pouze přítomnost příznaků ADHD, a ne samotnou diagnózu poruchy, nemusí to být nutně na škodu. „Víme, že mít nižší pozornost je špatné a nezáleží na tom, jestli máte diagnózu ADHD nebo ne,“ komentoval pro CNN zjištění pediatr Dimitri Christakis.

Výsledky studie jsou podle Christakise v souladu s doporučeními, které v roce 2016 vydala americká pediatrická akademie. Ta doporučuje, aby děti starší šesti let měly striktně stanovené množství času, kdy mohou digitální média používat. Rodičům pediatři zároveň doporučují, aby si s dětmi stanovili čas, ve kterém budou technologie zcela zakázány – jako jsou například večeře nebo cestování – a s dětmi hodně komunikovaly o online bezpečnosti a soukromí.

Studie by ovšem měla být dále rozšířena, zahrnuje totiž velmi specifický vzorek. Autoři zároveň připomínají, že není jasné, co je příčinou a co následkem. Je totiž možné, že existují genetické faktory, které ovlivňují nejenom míru užívání digitálních médií, ale i míru výskytu příznaků ADHD. Zároveň výzkumníci neověřovali socioekonomický status rodičů, který by také mohl hrát roli.

Autor: