13. listopadu 2015 15:00 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

Rostlinné oleje mohou způsobovat rakovinu. Lepší je máslo, sádlo a olivový olej

Máslo je podle nové studie zdravější při smažení než rostlinné oleje. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Máslo je podle nové studie zdravější při smažení než rostlinné oleje. | foto: Shutterstock

PRAHA Nová vědecká studie přináší obrat ve sporu mezi těmi, kteří upřednostňují máslo a sádlo, a těmi, kteří raději používají rostlinné oleje. Odborníci zjistili, že při smažení na slunečnicovém či palmovém oleji vznikají stonásobky povoleného množství tzv. aldehydů, které jsou spojovány například s rakovinou a psychickými nemocemi.

Server The Independent přináší informaci o škodlivosti rostlinných olejů. Podle expertů se při vaření s těmito tuky uvolňují toxické chemikálie, které jsou spojovýny s rakovinou a degenerací mozku. Zatímco podle nich sádlo, máslo, kokosový a olivový olej představují zdravější varianty.

Při zahřívání kukuřičného, slunečnicového i palmového oleje se uvolňují tzv. aldehydy. Ty stojí za různými druhy nádorů a neurogenerativními onemocněními, jako je například Alzheimerova choroba.

Martin Grootveld, profesor bioanalytické chemie a chemické patologie DeMontforstké univerzity, upozorňuje na škodlivost tepelného zpracování rostlinných tuků. Podle něj jídla smažená například na slunečnicovém oleji obsahují 100krát až 200krát více aldehydů, než je jejich denní limit doporučený Světovou zdravotnickou organizací.

Při smažení na másle, olivovém oleji nebo vepřovém sádle se produkuje mnohem nižší procento aldehydů. Přitom kokosový olej představuje nejzdravější variantu.

Studie tak nabourává prohlášení britské NHS (Národní zdravotní služba). Ta v něm lidem doporučovala, aby se snažili omezovat konzumaci jídel s vysokým podílem nasycených tuků. „Místo másla či sádla používejte malé množství rostlinného oleje nebo margaríny se sníženým podílem tuku“.

Ovšem rostlinné oleje jsou často spojovány se srdečními chorobami, rakovinou, záněty, vysokým krevním tlakem a špatným psychickým stavem.

Olivový olej vyhrává opakovaně

Dalším faktorem je to, že často vyzdvihované omega 6 mastné kyseliny v rostlinných olejích vytlačují důležité omega 3 mastné kyseliny, které udržují mozek zdravý.

„Pokud konzumujete velké množství kukuřičného či slunečnicového oleje, váš mozek absorbuje příliš mnoho omegy 6, což vypuzuje omegu 3,“ tvrdí profesor neurovědy na univerzitě v Oxfordu John Stein. „Nedostatek omega 3 mastných kyselin je výrazným faktorem, který přispívá k psychickým chorobám a dalším problémům, jako je například dyslexie,“ dodává.

Problému není podle expertů věnovaná dostatečná pozornost zdravotnických organizací ani potravinářského průmyslu.

I přes dlouhé spory ve škodlivosti jednotlivých tuků jsou olivovému oleji opakovaně přičítány pozitivní účinky na lidské zdraví.