Vyplývá to z předběžných údajů, které poskytl Českomoravský svaz mlékárenský. V čísle není započítáno máslo. Lidé podle mlékařů v nelehké ekonomické situaci šetří i na mléčných produktech. Téměř 40 procent spotřeby již představují dovážené výrobky.
"Tento výsledek není nikterak uspokojivý a svědčí především o nižší koupěschopnosti obyvatelstva, ne snad o tom, že by mléčné výrobky veřejností odmítány," uvedl k číslům předseda svazu Jiří Kopáček. Svůj vliv na pokles poptávky po mléčných produktech podle něj měly také některými médii údajně šířené mýty o některých mléčných výrobcích.
"Tak tomu mohlo být například u jogurtů a zakysaných výrobků, které byly až do nedávna z falešných dezinformací a mýtů téměř vyloučeny, ale o kterých se v minulém období rozšířila rovněž celá řada nepravd," podotkl Kopáček.
Vysoký podíl dovozů, který je nejvýraznější u sýrů, kde již přesahuje 45 procent, není pro české mlékárenství příznivý. V rámci evropských zemí podle Kopáčka lze pokládat za "zdravý" podíl dovozu kolem 30 procent.
Češí jezdí nakupovat za hranice
"Další vývoj spotřeby v letošní roce bude odvislý od makroekonomické situace a vývoje koupěschopné poptávky," poznamenal Kopáček. Růst poptávky podle něj však zbrzdilo lednové zvýšení sazby DPH u potravin z deseti na 14 procent. Mlékaři se obávají dalšího zvyšování sazby daně v příštím roce.
Růstem daní způsobené zdražování potravin v tuzemsku totiž vede k tomu, že řada lidí, zejména těch žijících nedaleko německých a polských hranic, jezdí jídlo nakupovat do zahraničí.
Vláda na začátku dubna schválila balík úsporných opatření, která mají v letech 2013 a 2014 udržet schodek rozpočtu pod třemi procenty HDP. Obě sazby DPH se mají zvýšit o procento na 21 a 15 procent.
Spotřeba mléčných výrobků v Česku je podle Kopáčka sice nižší než v západoevropských zemích. V porovnání s ostatními středoevropskými národy patří Češi k nadprůměrným jedlíkům výrobků z mléka. "Vzhledem k tomu, že mléko a mléčné výrobky patří mezi základní a především zdravé potraviny, což je stále více takto vnímáno spotřebiteli, je možné v dlouhodobém horizontu předpokládat spíše pozitivní trend ve vývoji jejich spotřeb," uzavřel Kopáček.