8. května 2016 6:18 Lidovky.cz > Relax > Zdraví

Středomořskou stravou proti Alzheimerově chorobě. Vsaďte i na borůvky

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Paměť (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Paměť (ilustrační foto) | foto: Shutterstock

ŘÍM Mohou nás stravovací modely, které pomáhají k uchovávání kognitivních funkcí i ve vysokém věku, ochránit i před Alzheimerovou chorobou? Na základě dlouhodobého sledování téměř tisícovky osob dospěli vědci k poznání, že středomořská strava, borůvky a zelenina se zelenými listy skutečně paměť chrání, píše italský deník Corriere della Sera.

Vědci z Rush University Medical Center v Chicagu vyhodnocovali výsledky toho, do jaké míry dodržovalo 923 dospělých osob stravování podle tří modelů považovaných za prospěšné mozku. Kromě středomořské stravy to byla dieta nazývaná DASH, která vznikla ve Spojených státech jako dietetický přístup ke snížení vysokého tlaku, a hybridní dieta MIND, kterou vypracovali vědci z Rush University a která je kombinací středomořské stravy a diety DASH a je určená ke zmírnění hypertenze a oddálení neurodegenerativních onemocnění.

Základy středomořské stravy

Základem je zelenina, ovoce, ořechy, ryby, olivový olej, lehká masa, luštěniny, celozrnné výrobky, tedy potraviny s vysokým obsahem vlákniny. Dostatečný pitný režim neslazených nápojů lze v omezeném množství doplnit konzumací červeného vína (1dcl za den).

K vyhodnocení toho, jak sledované osoby dodržovaly tyto modely, bylo využito bodového hodnocení frekvence konzumace potravin, které jsou pro tyto diety charakteristické. U prvních dvou záviselo hodnocení především na přítomnosti rostlinných potravin a na omezené konzumaci potravin živočišného původu, jako je denní konzumace odtučněných mléčných výrobků u diety DASH. U diety MIND přispívaly k hodnocení složky společné s prvními dvěma modely a přítomnost potravin, o nichž se soudí, že chrání neurony: borůvky a zelenina se zelenými listy, či omezení smažených pokrmů, jídel z fast foodu a sýrů na méně než jednou týdně.

Vědci sledovali všechny osoby po dobu pěti let. Dospěli k závěru, že všechny tři diety omezují riziko onemocnění Alzheimerovou nemocí. U diety DASH to bylo o 30 procent, u středomořské o 54 procent a u diety MIND o 53 procent. Dieta MIND měla navíc tu výhodu, že snižovala nebezpečí onemocnění Alzheimerovou chorobou o 35 procent, i když nebyla zcela dodržována.

„Výsledky diety MIND jsou významné: demencí a její nejrozšířenější formou, Alzheimerovou nemocí, trpí ve světě kolem 47 milionů lidí,“ konstatuje Rosanna Squittiová z kliniky Fatebenefratelli v Římě. „Připomeňme však, že podobné studie mohou přivádět na myšlenku, že určitá dieta může ochránit před některou nemocí. Abychom to však dokázali, je nezbytné vyzkoušet tuto dietu na určitém počtu pokusných osob po určitou dobu, aby se dalo zjistit, zda u těchto osob došlo k poklesu onemocnění,“ připomíná.

ČTK
  • 0Diskuse




5 tipů, jak trénovat dětskou pozornost
5 tipů, jak trénovat dětskou pozornost

Věnovat dítěti péči a rozvíjet v něm schopnost koncentrace se vyplatí jak vám, tak jemu. Díky tomu, že bude pozorné ve škole, nebudete muset věnovat tolik času učení doma, což nejspíš potěší vás i vašeho potomka. Vyzkoušejte aktivity, kterými dětskou pozornost posílíte.