Sobota 3. prosince 2022, svátek má Svatoslav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

V šunce jsou stejné látky jako v cigaretách, říká odborník na výživu

Zdraví

  6:00
Je konzumace šunka zdraví nebezpečná? Obsahuje slanina karcinogenní látky. A kolik masa můžeme sníst? „ Informace o obsahu dusitanových solí v uzeninách a šunkách jsou známé. Jsou do produktů přidávány kvůli barvě a hygieně. Šunka bez E250 bude mít spíše hnědou barvu, a to průměrný zákazník nekoupí. Otázkou je, jak je daný výrobce seriózní a kolik tam dává daných látek. Dusitany se totiž v těle přeměňují na nitrosaminy, které jsou považovány za karcinogenní. Jsou obsaženy i v cigaretovém kouři,“ říká výživový poradce Martin Škába.

Podle ohlasů laiky nejvíce zarazilo, že se uzeniny ocitly ve stejné kategorii jako cigaretový kouř. foto: Shutterstock

Lidovky.cz: Podle zprávy Světové zdravotnické organizace je prý červené maso a šunka stejně karcinogenní jako cigarety. Měli bychom se tedy konzumaci úplně vyvarovat?
Vše je o tom, jak má člověk vyvážený jídelníček, jak se hýbe, jakou má míru stresu a jak relaxuje. Jde o celkovou harmonii mezi těmito faktory. Vše je také o četnosti konzumace určité potraviny. Pokud si dám takovou šunku nebo červené maso jednou týdně, dám si k tomu hodně zeleniny a ještě k tomu nápoj ve formě zeleninové šťávy (zelenina a ovoce mají velké množství antioxidantů, které eliminují negativní dopady působení nitrosaminů tvořících se v těle při konzumaci dusitanových solí – označení E250), pak to nebude problém. Bohužel ze zkušeností vyplývá, že jídelníček průměrného Čecha obsahuje denně minimálně 50 - 100 g uzenin včetně šunek a červeného masa. Většina lidí jí sladkosti, zpracované potraviny, mnoho soli, potravin s vysokým obsahem nasycených tuků, smažená jídla na nekvalitních rostlinných olejích.

Jako tabák či azbest. Šunka, slanina nebo párky můžou způsobit rakovinu

Naopak skoro nejí žádné ovoce, zeleninu, semínka, zdravé oleje jako například konopný a lněný olej. Prostě se dá říci, že skladba jídelníčku průměrného Čecha má velmi nízké zastoupení antioxidantů a vlákniny. Takový jídelníček je v kombinaci s uzeninami velmi nebezpečný. Faktem je, že pokud má člověk permanentní stres, tělo to ničí mnohem více, než to, že si dám občas šunku nebo steak. Mysl a tělo musí být vyvážené. Museli bychom srovnávat stejné typy lidí, ve stejné situaci, mírou stresu a tak podobně, abychom mohli tvrdit, že šunka a červené maso doslova zabíjí. Jak tvrdí někteří odborníci.

Lidovky.cz: Považujete tuto zprávu za průlomovou, nebo jsou tyto účinky pro organismus známé?
Informace o obsahu dusitanových solí v uzeninách a šunkách jsou známé. Jsou tam přidávány z důvodů hygienického, ale i vzhled prodává. Šunka bez E250 bude spíše do hněda a to průměrný zákazník nekoupí. Otázkou je, jak je daný výrobce seriózní a kolik tam dává daných látek. Dusitany se totiž v těle přeměňují na nitrosaminy, které jsou považovány za karcinogenní. Jsou obsaženy i v cigaretovém kouři. Dusitany a dusičnany jsou látky, které jsou ale všude kolem nás, dostávají se do těla i z jiných potravin. Velká koncentrace je ale v uzeninách a šunkách. Tyto účinky jsou známé již od 70. let minulého století.

Balená šunka, salámy a pití pro děti. 10 největších hnusů v supermarketech

Lidovky.cz: Nejvíce prý hrozí karcinom tlustého střeva, který se teď objevuje čím dál tím častěji. Kolikrát týdně je „zdravé“ maso konzumovat?
Zdraví střeva souvisí jak se stravou, tak pohybem, tak psychikou a mírou stresu. Jak už jsem říkal, záleží na celkové skladbě jídelníčku daného člověka. Osobně bych se přikláněl k tomu jíst uzeniny a šunky s obsahem E250 maximálně jednou týdně spolu s konzumací zeleninou a čerstvou zeleninovou šťávou a také trochou kvalitního oleje

Lidovky.cz: Čím by se maso mělo v jídelníčku nahrazovat?
Doporučuji do stravy zařadit náhrady masa jako tempeh (plísňový sojový sýr), dále luštěniny v kombinaci s obilovinami, rostlinné bílkoviny z ořechů a semínek. Pokud je to na někoho moc radikální, ať si zařadí do jídelníčku více ryb. Například sardinky ve vlastní šťávě. Dá se také pracovat s vajíčky – pochopitelně nejlépe s domácího chovu. Doporučuji také kozí a ovčí sýry. Jednou týdně je pak v pořádku zeleninová polévka s vařeným hovězím masem. Rozvařeným jako “dortík” a s polévkou s vysokým obsahem zeleniny a špetkou kurkumy, zázvoru a třeba i rozpuštěného kokosového oleje, nebo přepuštěného másla.

Lidovky.cz: Šunka, slanina či párky. Měli by se jim lidé vyhnout úplně a vyškrtnout je z jídelníčku? Co nám může konzumace způsobit?
Výše uvedené výrobky obsahují tzv. Dusitan sodný (E250). Je to syntetická konzervační látka přidávaná do uzenin, šunek a dalších masných výrobků, která jim pomáhá udržet pěknou růžovou barvu a přidává se z hlediska hygienického. Problém je, při trávení se dusitany přeměňují na nitrosaminy, u kterých se prokázalo, že jsou jsou karcinogenní. Nitrosaminy způsobují poškození buněk - hlavně tlustého střeva, močového měchýře, žaludku, slinivky břišní nebo. Zpracované maso je mnohem náchylnější k tvorbě nitrosaminů.

Párky - ilustrační foto

Jsou červená masa všechna stejně nebezpečná, nebo jsou mezi nimi rozdíly?
Záleží na původu masa, typ chovu, typ stravy a zacházení se zvířaty. Maso z volně se pasoucího zvířete krmeného stravou bez GMO a dalších látek určitě v omezené míře konzumace je spíše prospěšné. Maso v sobě nese “informaci a obsah” toho, co jedlo, jak s ním bylo zacházeno. Takže existují velké rozdíly.

Lidovky.cz: Jak je to s masem krůtím či kuřecím?
Do masových produktů se nesmí přidávat žádná antibiotika. Ani u drůbeže. Otázkou je typ chovu, podmínky, a taky jakou stravu dostávají daná zvířata. Dneska již existují farmy, které vykupují drůbež z běžného chovu a nechávají je stejně dlouhou dobu “doslova detoxikovat” pohybem a nekonvenčními krmivy.

Autor: