Byliny a medicína

Byliny a medicína | foto: Shutterstock

Vědci přišli na lék z bodláku a čaje

Zdraví
  •   7:00
Čeští a španělští vědci vyvinuli přípravek z bodláku ostropestřce mariánského (Silybum marianum) na bázi silybinu, který v kombinaci se zeleným čajem otevírá nové možnosti léčby nádorových onemocnění. Brání cévnímu zásobení nádorů, které se pak nešíří a zanikají.

Tato poměrně nová terapie nádorových onemocnění takzvanými antiangiogenními látkami, jako je silybin, který brání vývoji cévního zásobení tumorů, jež pak zanikají důsledkem nedostatku živin a kyslíku, je velmi selektivní a nepoškozuje pacienty jako například klasická chemoterapie. Její základy byly položeny v 80. letech minulého století. Využívá se často jako doplňující léčba spolu s další terapií.

Tým profesora Vladimíra Křena z Mikrobiologického ústavu Akademie věd společně s týmem profesorky Jitky Ulrichové z Lékařské fakulty Univerzity Palackého v Olomouci a s vědci ze španělské univerzity v Malaze svůj objev publikovali v prestižním americkém časopise Journal of Medicinal Chemistry.

"Látky, které jsme nyní vyvinuli, jsou založeny na kombinaci struktur silybinu a struktur protinádorových látek ze zeleného čaje," uvedl Křen. Jeho tým použil postupy takzvané supramolekulární chemie a metody chemické a enzymové syntézy.

Výhodou biologických testů léčebné látky, které se uskutečnily na olomouckém pracovišti, je to, že se při nich využívají takzvané tkáňové kultury odvozené z lidských buněk získaných z pupečníkové krve, takže není třeba používat laboratorních zvířat. Vyvinuté látky mají velmi nízkou nebo žádnou toxicitu, uvedl Křen.

Na dotaz, kdy si budou moci zájemci zajít pro nový lék do lékárny, Křen odpověděl: "Asi vás zklamu, vývoj takového léku trvá pět až deset let." "Také o něj musí projevit nějaká farmaceutická firma zájem," dodal.

Autoři: Lidovky.cz, ČTK