Čtvrtek 18. dubna 2024, svátek má Valérie
130 let

Lidovky.cz

ROK 2018: Divadla připravují pro diváky řadu premiér. Chystá se i hra o Věře Čáslavské

Kultura

  6:00
PRAHA - České divadlo v nadcházejícím roce nabídne stovky premiér. Chystá se například hra o Věře Čáslavské nebo hostování slavného polského režiséra Jana Klaty.

Věra Čáslavská na olympiádě v Mexiku 1968 foto: Cinemart

Dramaturgická skladba se zřejmě nebude příliš lišit od ustáleného modelu, v činohře se chystají nové texty i klasika. Nebudou chybět ani autorské projekty, stále populární dokumentární divadlo, pohybové a nonverbální útvary, loutky, nový cirkus, experimenty nezávislých souborů. Žánrové přesahy. A samozřejmě opera a balet.

Následující premiéry představují jen výběr z divadelních plánů nového roku. V Národním divadle čeká na diváky nové nastudování Goethova Fausta (15. 3.) – po Otomaru Krejčovi se o stěžejní dílo světové dramatiky pokusí mladý režisér Jan Frič a titulní roli ztvární Martin Pechlát, Mefista Saša Rašilov. Na Novou scénu ND se také vrací režisér Jiří Adámek, který uvede autorský projekt Nová Atlantida, v němž se chce zamyslet nad stavem České republiky. Dalším autorským kusem tamtéž bude Zbyhoň Jana Friče a Milana Šotka, údajně o nepravostech v české kotlině.

V brněnském Národním divadle zase chystají hru o Věře Čáslavské Věra (2. 3.), která vznikla přímo pro tuto scénu a jsou pod ní podepsané dvě ženy – Simona Petrů (autorka) a Tereza Kaprianus (režie). Zdejší činohra také má několik projektů k nadcházejícímu roku české státnosti. U příležitosti nedožitých 80. narozenin Václava Havla vyhlásila soutěž o původní české drama s názvem Audience českých her a dále jde o České snění, které se bude odehrávat v Redutě a nabídne desítky mezioborových průniků do české povahy: filmových dokumentů, inspirativních setkání, vážných diskusí i vtipných improvizací.

Věra Čáslavská (2015).
Věra Čáslavská (2015).

V Brně se také bude rozhodovat o novém řediteli Centra experimentálního divadla. O post, který opouští Petr Oslzlý, se zajímají mimo jiné dva jeho podřízení z Husy na provázku Eva Yildizová a Miroslav Oščatka. Dále jsou mezi uchazeči režiséři Pavel Baďura a Fréderic Poty. Nový ředitel by také měl rozhodnout o uměleckých šéfech Husy, odkud odešel Vladimír Morávek, a Divadla u stolu, kde končí František Derfler.

V ostravském Národním divadle moravskoslezském hned v lednu uvedou Ibsenova Peera Gynta v režii Pavla Kheka (11. 1.) a v Divadle Petra Bezruče chystá umělecká šéfka Janka Ryšánek Schmiedtová Maryšu (26. 1.) a ke konci sezony zde Braňo Holiček uvede svůj nový autorský kus #nejsemrasista_ ale (18. 5.) , kde se hodlá zabývat nejen diskusemi na sociálních sítích.

Na pražské Palmovce čeká diváky událost v podobě hostování významného polského režiséra Jana Klaty, který zde nastuduje Shakespearovu hru Něco za něco (27. 1.). Klata patří k předním polským tvůrcům, zároveň ovšem jeho inscenace vyvolávají prudký odpor u konzervativního publika, vyčítá se mu hlavně ničení polské tradice a razantní přístup k textům. Čeští diváci viděli na prvním ročníku festivalu na Palmovce jeho inscenaci Nepřítele lidu.

Novou hru napsal Petr Kolečko, který v poslední době spíš tvoří pro televizi, jeho Kleopatru režíruje Ondřej Pavelka v La Fabrice. Kolečko se ženským hrdinkám a parafrázím jejich osudů věnuje pravidelně, má za sebou Maryšu i Salome a dá se očekávat, že i egyptská královna podle něj bude mít neběžný střih. Pozornost budí i další premiéry pražských divadel – v Dlouhé režisérka Hana Burešová nastuduje po deseti letech od Senekovy Faidry Sofoklovu Élektru (23. 3.) a režijní duo Skutr připraví autorský projekt na pomezí koncertu a divadla Sen v červeném domě (6 .6.) vycházející ze spojení textů Samuela Becketta, Čtyř kvartetů T. S. Eliota, Medvídka Pú a dalších. Divadlo Na zábradlí, které se už přesunulo do svého původního působiště, chystá Bernhardovo velevýsměšné Mýcení (16. 3.), které jsme před časem viděli ve skvělém nastudování Krystiána Lupy na festivalu Divadlo, zde jej bude režírovat Jan Mikulášek. Další premiérou na Zábradlí bude adaptace slavného Plechového bubínku (1. 6.) Güntera Grasse rovněž v Mikuláškově režii. Zajímavým návratem může být i nové uvedení hry Howarda Barkera Pazour (13. 4.) v ústeckém Činoherním studiu. Hra tu měla v režii Miroslava Krobota československou premiéru v roce 1985 a nyní ji nastuduje Ivan Krejčí. V Klicperově divadle v Hradci Králové se Skutr chystá na Dostojevského Bratry Karamazovy (24. 3.) av plánu je i nový Roland Schimmelpfennig, jeho Černou vodu (10. 3.) v české premiéře nastuduje Michal Hába.

Kompletní Janáček ve světových inscenacích

Po ku d jde o operu, velkou pozornost poutá program festivalu Janáček Brno (17. 11. – 5. 12), který bude věnován 100. výročí vzniku Československé republiky. Uvedeno bude kompletní jevištní dílo Leoše Janáčka v inscenacích světových tvůrců, jakými jsou Ivo van Hove, Robert Carsen, Kornél Mundruczó nebo Alvis Hermanis. Za dirigentským pultem se objeví Tomáš Hanus, Tomáš Netopil či Marko Ivanovič. Národní divadlo Brno, pořadatel janáčkovského festivalu, například uvede Čajkovského Pikovou dámu, kde se objeví Soňa Červená.

Další festival New Opera Days Ostrava (24. 6. – 28. 6.) nabídne jedinečný vhled do soudobé operní tvorby, uvede díla Salvatora Sciarrina, Johna Cage či Rudolfa Komorouse a také světovou premiéru opery Aloise Háby Přijď království Tvé, která vznikla v letech 1937–42 a dosud nebyla uvedena.

Zajímavé může být i nastudování Smetanovy Libuše, které Národní divadlo Brno uvede v rozlehlém prostoru pavilonu P brněnského výstaviště v režii Jiřího Heřmana. Národní divadlo pak v české premiéře nastuduje operu Benjamina Brittena Billy Bud (18. 1.) v režii Daniela Špinara a z mimopražských scén láká Jihočeské divadlo a jeho Don G (4 .5.). Na inscenaci opery méně známého Mozartova současníka Giuseppe Gazzanigy a libretisty Giovanni Bertatiho se podílí zajímavý inscenační tým: režisérka Magdalena Švecová, scenárista Michal Stránský a textař Jaromír Nohavica.