Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Rychlost pro všechny

Česko

Audi RS5 vzbuzuje v řidičích naděje. Už proto, že si nepomáhá turbodmychadly, ale pohání je vysokootáčkový atmosférický motor plný charakteru.

První informace o nejnovějším počinu sportovní divize značky Audi nejspíš řadu lidí překvapily. Kupé RS5 nemá motor přeplňovaný turbodmychadly jako všechna ostatní současná audi s přídomkem RS, ale poctivý vysokootáčkový osmiválec o 4,2 litru. Nejde o evoluci motoru pohánějícího supersport R8 nebo již nevyráběné RS4, ale o zcela nový, ručně montovaný motor – v podstatě čtyři pětiny desetiválce z nejrychlejšího Audi R8 V10 FSI. To zní slibně...

Právě tento doslova fantastický motor dominuje svezení v RS5. Osmiválec hned po nastartování zaplní kabinu mocným, avšak ne otravným duněním, napovídajícím o jeho potenciálu. Tenhle velký motor se velmi ochotně vytáčí až na 8250 otáček, kdy podává svůj nejvyšší výkon 450 koní. A nejen to.

Dokáže být i velmi pružný, na každé sešlápnutí plynového pedálu RS5 vděčně a ochotně vystřelí vstříc horizontu. Celou akci umocňuje repertoár velmi příjemných zvuků – od onoho dunění přes jaksi naštvané bručení až po intenzivní vytí ve vysokých otáčkách. Už ten zvuk vás bude nutit jet s RS5 rychleji, než jste zamýšleli. Tomu ochotně pomáhá i fantasticky rychlá sedmistupňová dvojspojková převodovka, kterou lze ovládat tlačítky na spodní straně volantu. Bleskové změny převodů umocňují stejně rychlé proměny zvuku osmiválce, který při přeřazení směrem výš nádherně zaduní. I díky této převodovce je předjíždění v RS5 otázkou okamžiku. Tohle relativně pohodlné a prostorné čtyřmístné kupé se dokáže držet i mnohem dražších supersportovních aut. Jeho řidiči se budou moci spolehnout na výkonné brzdy (za příplatek neúnavné karbon-keramické) i pohon všech kol standardně nastavený na poměr 40:60, který umí podle potřeby poslat na přední kola až 70 procent síly a 85 procent na zadní. Audi RS5 si samo rozděluje síly v zatáčkách.

Díky tomu může být toto kupé velice rychlé za každého počasí a na všech typech silnic. Potud samá pozitiva. Audi RS5 je velice rychlým a nenáročným strojem s krásně zpracovaným interiérem. Je však RS5 také autem pro řidiče, kteří chtějí víc než jen rychlost? Hledat limity jeho přilnavosti či projíždět zatáčky řízenými přetáčivými smyky jako třeba v BMW M3?

Bohužel není. RS5 zůstalo typickým výkonným audi. Až absurdně rychlým za všech podmínek, ale také poněkud odtažitým. S velmi přesným, ale nekomunikativním řízením, které je jeho největší slabinou. Nepomůže ani sportovní režim, který jen přidá přehnaně otravnou tuhost. Není pochyb, že Audi RS5 je úchvatným kouskem moderní techniky. Za všech okolností drtivě rychlým autem, které je stejně praktické jako jakékoliv jiné Audi A5. Pobavit dokáže, ale strojem pro náročné řidiče není. ?

HODNOCENÍ

Za volantem ***

Pro rodinu *****

Cena/hodnota **

Stupnice 1–5, kde 5 hvězdiček je nejvíc.

Audi RS5 BMW M3 Coupé Nissan GT-R

Rozměry 4649x1860x1366 mm 4615x1804x1424 4650x1895x1370

Zavazadlový prostor 455 l 430 l 315 l

Hmotnost 1800kg 1675kg 1740

Motor zážehový 8válec, 4,2 l zážehový 8válec, 4,0l záž. 6válec, dvě turbodmychadla, 3,8 l

Výkon 331 kW (450 k) 309 kW (420 k) 357 kW (485 k)

Zrychlení 0–100 km/h 4,6 s 4,6 s neudává se

Nejvyšší rychlost 250km/h 250km/h 310km/h

Komb. spotřeba 10,8 l / 100km 11,2l / 100km 12,5 l / 100 km

Cena 1 932 500 Kč 1 746 850 Kč 2357 250 Kč

Srovnání s konkurencí

Autor: