Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Sebevražda pilota, 217 mrtvých, únos i oheň. Temná historie EgyptAiru

Evropa

  16:32
Pád letu MS804, jenž se ve čtvrtek ze zatím nejasných příčin zřítil do Středozemního moře, není první tragédií v dějinách EgyptAiru. Neštěstí kráčí ve stopách těchto egyptských aerolinek již řadu let, přičemž to nejhorší v roce 1999 stálo život 217 lidí, dokládá přehled sestavený BBC.

Minulosti aerolinek EgyptAir poznamenaly tragické incidenty už dříve. foto: Reuters

Letadlo z Paříže do Káhiry se 66 lidmi na palubě se zřítilo do moře. Může za to pilot?

Let MS804 společnosti EgyptAir na lince Paříž-Káhira odstartoval z ranveje letiště Charles-de-Gaulle ve středu krátce po jedenácté v noci. V egyptské metropoli, své cílové destinaci, měl přistát následujícího dne ve 3:15. Místo toho se airbus se 66 lidmi na palubě několik minut před půl třetí ztratil z radarů, aby se v průběhu dne potvrdilo, že se zřítil do vod Středozemního moře.

Příčiny čtvrteční tragédie zatím nebyly odhaleny, byť se stále intenzivněji ozývají hlasy, kteří ji vykládají jako teroristický útok. Jasněji ovšem je v případech dřívějších neštěstí, která poznamenala minulost egyptského leteckého provozovatele.

Únosce egyptského letadla se vzdal. Předtím někdo utekl okénkem v kokpitu

V živé paměti ještě zůstává nedávný únos jejího letu MS181 z Alexandrie do Káhiry, který se naštěstí obešel bez obětí na životech. Letadlo bylo v březnu uneseno psychicky nemocným mužem, který posádce hrozil pásem s výbušninami a přiměl ji změnit kurz směrem na Kypr. Nakonec vyšlo najevo, že „smrtící“ pás byl falešný a letadlo bezpečně přistálo v kyperské Larnace.

Airbus A320 společnosti EgyptAir po přistání na kyperském letišti v Larnace.

‚Odevzdávám se Bohu‘

Takové štěstí bohužel neměli cestující smutně proslulého Boeingu 767 společnosti EgyptAir, jenž se v roce 1999 zřítil na trase z New Yorku do Káhiry. Všech 217 lidí na palubě tehdy zahynulo.

Lubitz zřícení airbusu plánoval. Na webu hledal informace o sebevraždě

Během vyšetřování vyšlo najevo, že pád letadla úmyslně zavinil kopilot. Analýza černých skříněk potvrdila, že dotyčný kvůli odpočinku kapitána letu na chvíli zcela převzal řízení stroje. Záznam z kokpitu zachytil jeho krátkou modlitbu „Odevzdávám se Bohu“, načež zablokoval autopilota a obrátil boeing k zemi.

Americká média tehdy psala, že kopilota sužovaly vážné finanční problémy; jeho známí o něm tvrdili, že se uzavřel sám do sebe, někteří jeho čin vysvětlovali nevraživostí vůči nadřízeným. Samotné egyptské úřady však vinu kopilota na tragédii rozhodně popřely.

Systémové bezpečnostní nedostatky

Smrtí cestujících skončil také let EgyptAir 843 v roce 2002. Boeing 737-566 se zřítil v bouřlivém počasí nedaleko Tunisu a zemřelo čtrnáct z celkem 62 pasažérů.

O sedm let později, v roce 2009, Evropská unie kritizovala vážné a „systémové bezpečnostní nedostatky“ v praxi firmy EgyptAir a oznámila, že egyptské aerolinky hodlá pečlivě monitorovat. Vyhodnocení inspektorů EU v tomtéž roce prokázalo, že společnost učinila stran bezpečnosti svých letů značný pokrok, obavy však nadále budily technické otázky a problém údržby.

Na ruské letadlo nad Sinají útočili teroristé, připustil poprvé Egypt

V červenci 2011 musel být boeing EgyptAiru evakuován přímo na káhirském letišti, neboť v pilotní kabině propukl požár, podle všeho rozpoutaný elektrickým zkratem. Všichni pasažéři přežili, ale oheň poškodil letadlo natolik, že už stroj nebylo možné opravit.

A konečně loni přidělal EgyptAiru vrásky další nepříjemný incident. Tentokrát se nevzbouřila technika, ale zaměstnanci: celkem 224 z asi 850 pilotů, jež společnost platí, si tehdy postavili hlavu kvůli špatným pracovním podmínkám a platu a hrozili okamžitou výpovědí, připomíná BBC.

Autor: