„Nejběžnější kategorií použitých výrobků pro Čechy jsou oděvy ze second handů, druhou skupinu tvoří knihy, CD nosiče a videohry a třetí jsou ojeté automobily,“ řekl včera k výsledkům průzkumu generální ředitel společnosti Cetelem Václav Horák.
Použité oděvy už několikrát nakoupilo 30 procent Čechů, zatímco Poláků tak učinila přibližně polovina a Maďarů 57 procent. Použité knihy, CD a videohry si pořídila čtvrtina Čechů. Častěji toto zboží nakupují například Němci (61 procent), Francouzi (50 procent), Britové (53 procent) či Poláci (54 procent). Podobná situace je také u použitých automobilů, s jejichž nákupem má zkušenost jen 13 procent Čechů. Naproti tomu ve Francii si je pořídilo 55 procent a v Německu bezmála polovina spotřebitelů. Nejmenší oblibě se v Česku těší použité potřeby pro kutily, které si koupila jen tři procenta dotázaných spotřebitelů.
Z průzkumu Barometr Cetelem 2010 také vyplynulo, že Evropané kvůli hospodářské krizi změnili své spotřebitelské zvyklosti. Například se tak snaží kupovat kvalitnější výrobky, více využívají internetové obchody a častěji nakupují právě použité zboží.
Cena a kvalita jsou pro Čechy stále hlavními kritérii pro výběr zboží a služeb. Tato hlediska jsou stejně významná pro 96 procent Čechů, zatímco v evropském průměru je kvalita klíčová pro 87 procent spotřebitelů.
„I přesto, že je v Česku kvalita důležitá, je potřeba, aby domácnosti hledaly a sledovaly nabídky a výhodné ceny, protože krize snižuje jejich rozpočet a při nákupech je nutno se uskromňovat. To je vede i k nákupu a prodeji použitého zboží, nákupu výrobků on-line přes internet či v aukcích nebo v dražbách,“ uvedla firma Cetelem.