Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Šéf BESIP: Nelegální maják nelze ospravedlnit ani záchranou života

Česko

  9:00
PRAHA - Oficiální statistika neexistuje. Údaje o počtu řidičů potrestaných za zneužití modrého majáku nemá ani policie, ani ministerstvo dopravy. Zda je nedávná zbrklá jízda děkana VŠE Miroslava Ševčíka spíše výjimkou nebo běžnou praxí na silnicích, tak není jasné. O modrých majácích server Lidovky.cz hovořil s končícím šéfem BESIP Romanem Budským.

Vládní vozidlo s majáčkem - ilustrační foto foto: ČTK

Lidovky.cz  Když máme pocit, že někdo používá maják neoprávněně, má cenu zapsat si SPZ a nahlásit to?
Samozřejmě je možné oznámit to policii, která by to měla řešit. Ale je otázka, zda se člověk, který je nahlášen, přizná, že to skutečně udělal.

Lidovky.cz  Pokud ho ale budeme mít na záznamu jako v případě děkana Miroslava Ševčíka, kterého o víkendu nafotil na dálnici D5 jeden z řidičů?
Ano, pokud ho budeme mít třeba nahraného a je vidět, že řidič připevnil maják, pustil ho a vozidlo vyrazilo vpřed, tak by to mohl být určitý důkaz. Ale záleží na správním úřadě, zda to jako důkaz uzná.

Lidovky.cz  Může nějaká mimořádná událost použití nepovoleného majáku ospravedlnit? Třeba děkan Ševčík uvedl, že měl v autě nemocnou osobu.
Maják nemůžete použít ani v případě nouze. To znamená, že pokud budete mít maják načerno v kufru, přijedete k dopravní nehodě, tam bude někdo na hraně života a smrti a vy řeknete, že ho radši odvezete do nemocnice, protože na příjezd sanitky nelze čekat, tak ani v tomto případě ho nemůžete legálně použít. Můžete používat dálková světla, klakson, ale ani uvedený příklad vás neopravňuje k použití majáku.

K TÉMATU:

Lidovky.cz  Právo přednostní jízdy za využití modrého majáku se vztahuje na vybrané osoby nebo na konkrétní vozy, tedy konkrétní SPZ?
Nejsem si jistý, jak je tomu v případě vládních činitelů. Řekl bych, že v tomto případě se majáček vztahuje na osobu, nikoli na konkrétní vůz. Protože třeba ministr může měnit auta dle potřeby. Ale v případě třeba dopravních podniků se povolení váže k vybraným SPZ. Třeba Dopravní podnik města Liberce má k dispozici jeden maják, to znamená jedno pohotovostní zásahové vozidlo, na které ho umístí. Pražský dopravní podnik má nárok na nejvýše 20 majákem označených vozidel.

S modrým majákem

Vedle policejních, vojenských či záchranných složek mohou modrý maják používat pouze osoby přesně vyjmenované v zákoně. Jsou to konkrétně vozy:

  • prezidenta republiky
  • předsedy Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky
  • předsedy Senátu Parlamentu České republiky
  • členů vlády
  • náčelníka Generálního štábu Armády ČR
  • velitele vzdušných sil Armády ČR
  • velitele pozemních sil územní obrany Armády ČR
  • velitele logistiky Armády ČR

A dále například:

  • poruchové služby energetických zařízení
  • speciální motocyklové jednotky Hradní stráže
  • Dopravní podnik hl. m. Prahy ad.

Lidovky.cz  Má policie k dispozici seznam SPZ s právem přednostní jízdy a je tedy nahlášené vozidlo možné rychle ověřit, zda maják užívat může?
Myslím, že oprávněné podniky seznam SPZ dávají. Určitě to evidované je. Kdyby pak došlo k nějakému sporu, zda dané auto mělo maják oprávněně nebo ne, tak to samozřejmě ověřit lze.

Lidovky.cz  Máte představu, kolik vozů s modrými majáky po silnicích jezdí?
Když započítáte i sanity, hasiče a policii, tak to je v řádu tisíců.

Lidovky.cz  Samozřejmě, ale pokud se bavíme pouze o těch ostatních uživatelích?
Pak už je to jen v řádu desítek kusů. Tedy vybraní politici či dopravní podniky, jejichž vozy se potřebují rychle dostat na místo nehody. Rychle to vyřešit a uvolnit tramvajovou dráhu. Ale pak jsou tu samozřejmě ještě ti, kteří je mají načerno.

Lidovky.cz  Oprávnění uživatelé ale mohou maják využít jen, pokud opravdu spěchají, je to tak? Máte údaje, jak často si majáky "půjčují" k účelům, k nimž určené nejsou?
Samozřejmě, užívat je mohou jen v mimořádných situacích. Víte, ale většina majáků už je v současnosti pevně montovaná na střeše. Takové ty střešní magnetické - říká se jim kojaky - ty zpravidla ty oprávněné podniky nepoužívají. Oni to mají na dispečerském autě namontované trvale. Naopak co se týče těch kojaků, ty zpravidla stačí zapojit do zapalovače v autě. Na kapotě to drží díky magnetu a přes kabel si to bere proud.

Autor:

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...