Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Sen škol: najít dobré jazykáře

Česko

Školy sice kladou na výuku cizích jazyků velký důraz, zároveň ale bojují s tím, že nemohou sehnat kvalitní učitele. Problém mají hlavně u angličtinářů.

PRAHA Kvalita výuky cizích jazyků je stále častěji hlavním kritériem rodičů při výběru základní školy pro jejich dítě. Jako důležitou ji berou i při výběru střední školy. Setkávají se ale s velmi rozdílnou kvalitou. Důvod? Nedostatek kvalifikovaných, a tedy kvalitních jazykářů.

Na to, že je pro školy velkým problémem sehnat dobré a zároveň dostatečně vzdělané učitele jazyků, upozornila nejnovější zpráva České školní inspekce, kterou mají LN k dispozici. Inspektoři v ní sledovali kvalitu výuky cizích jazyků na 671 školách od roku 2005 do roku 2008.

„Ukázalo se, že školy sice kladou na výuku jazyků dostatečný důraz a je pro ně hodně důležitá, mají ale velký problém v sehnání pedagogů. A tento problém nejenže přetrvává, ale i zesiluje,“ potvrdil mluvčí inspekce Libor Vacek.

Největší problém sehnat vyučující mají základní školy. A nedostatkovým „zbožím“ jsou převážně angličtináři. Podle Vacka je důvod jednoduchý: kvůli zájmu rodičů o výuku cizích jazyků - převážně angličtiny - se na školách zvyšuje objem výuky, a proto je zapotřebí víc učitelů. „Jazykáři chybějí všude. Na školách nejsou ani rodilí mluvčí, ředitelé na ně nemají dostatek peněz,“ dodal Vacek.

Pro školy ale není řešením přijmout někoho, kdo pobýval například několik let v zahraničí a mluví velmi dobře anglicky. Podmínkou totiž je, že každý vyučující musí mít odpovídající pedagogické vzdělání.

Podle zjištění inspekce ale právě angličtináři ve vzdělání za svými kolegy francouzštináři či němčináři silně pokulhávají. Například na 62 sledovaných základních školách v tomto školním roce vyučovalo 35 % učitelů bez vysokoškolského vzdělání. Na středních školách jich bylo o deset procent méně.

Podle samotných škol je problém v tom, že učitelé nemají moc možností, kde a jak si potřebné vzdělání zajistit. „Přestože vysoké školy vědí celé roky, že tento problém je, nedokážou těm, kteří si chtějí vzdělání dokončit, vyjít vstříc. Nenabízejí dálkové studium, pro každého by to znamenalo přestat pracovat a jít studovat. To není možné,“ řekl ředitel Základní školy Vsetín Petr Kořenek.

Jeho slova potvrzuje i ministerstvo školství. O nedostatku možností, jak si mohou učitelé potřebné vzdělání doplnit, sice vědí, jedním dechem ale dodávají, že s tím nemohou nic dělat. „Doporučujeme vysokým školám, aby otvíraly více pedagogických oborů zaměřených na cizí jazyky, školy jsou však v tomto ohledu autonomní,“ vysvětlila Helena Müllerová z ministerstva školství.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!