Ctihodný pan Rott byl zdvořile odmítnut. Proměnit vysněné metro v realitu trvalo Praze dlouhých 76 let

Premium

Budapešťská podzemní dráha, která patrně Rotta inspirovala, není nijak zvlášť hluboká | foto: Archiv LN

  5:00
První vize pražské podzemní rychlodráhy pochází již z roku 1898. Spadla však pod stůl podobně jako celá řada těch, které ji následovaly.

Celý článek je jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit

Obsah seriálu

Za skutečně první apel k vybudování pražské podzemní dráhy se považuje dopis majitele železářského obchodu Ladislava Rotta z roku 1898, adresovaný městské radě královského hlavního města Prahy. Známý pražský obchodník nebyl sice žádný technik, ale celkem zevrubně navrhoval, kde by v centru města mohla být podzemní dráha zavedena.

Mimochodem metro v té době nebylo až tak neznámým pojmem. Například Londýn provozoval podzemní dráhu již pětatřicet let. Metropole britského impéria postupně rozšiřovala svou síť undergroundu, která se pak stala předobrazem pro řešení dopravních problémů v dalších aglomeracích, jež snily o podobné slávě a lesku.

Vzor Budapešť?

Metro měla od roku 1896 dokonce i habsburská monarchie, konkrétně Budapešť. Maďaři se rádi chlubí, že jejich metro bylo první v Evropě, to však platí jen pro její pevninskou část.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu Lidovky.cz, iDNES.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se
Autor: