Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Šetření nemusí být otrava

Česko

Většina velkých automobilek má dnes nějakou „eko“ verzi. Úspornou, ale často i nudnou. Ford Focus ECOnetic však ukazuje, že ani takové auto nemusí jezdit špatně.

Pokud to není hybrid, zpravidla jde o úsporný turbodiesel vybavený úpravami snižujícími spotřebu. To je případ i Fordu Focus ECOnetic se čtyřválcovým turbodieselem 1,6. Jeho hlavními lákadly jsou udávaná průměrná spotřeba 3,8 litru na 100 km a emise pod 100 g/km. Mimo město by mu mělo stačit dokonce 3,4 l/100 km. Má to ale háček. Takové hodnoty vykazuje, jen pokud má takzvanou sadu Eco Plus, tedy systém vypínající a pak opět startující motor například při čekání na semaforech, úsporně pracující automatickou klimatizaci a další dva (spotřeby se netýkající) prvky výbavy. Bez této sady, za kterou si Ford účtuje 15 700 korun, má vůz průměrně polykat rovné čtyři litry a vypouštět 104 gramů CO2 na kilometr.

Focus ECOnetic dostal obvyklé úpravy snižující u„eko“ verzí spotřebu: Motor s novými vstřikovači paliva, sacím traktem a softwarem řídící jednotky; převodovku vybavenou „delším“ čtvrtým a pátým stupněm (šestistupňovou skříň Ford nenabízí), posilovač řízení asistující, jen když auto zatáčí, chytře pracující alternátor generující více elektrické energie při brzdění, pneumatiky se sníženým valivým odporem a o centimetr snížený podvozek pro vylepšení aerodynamiky vozu.

K úsporné jízdě by měl řidičům pomoci také displej radící, jaký stupeň mají zařadit pro co nejekologičtější provoz. Nejen to, má je i motivovat. Za úspornou a předvídavou jízdu bude řidič odměněn kytičkami – stejně jako v hybridní Hondě Insight. Když bude jezdit ekonomicky, postupně si vypěstuje takovou miniaturní digitální zahrádku.

Skutečnost nakonec není tak růžová, respektive zelená.

Při běžné klidné jízdě podle předpisů se pod čtyři litry nejspíš nedostanete. Spíše pod pět a svižnější průměr by se měl pohybovat kolem šesti litrů. Ani to však není špatné.

ECOnetic má navíc jinou výhodu, u tohoto druhu aut takřka unikátní. To, že jde o „ekologickou“ verzi, není zaplaceno nudou za volantem. Ford Focus je dost možná nejlépe jezdícím autem své třídy a to platí i pro tuto variantu. I ona má velmi schopný podvozek, vynikající citlivé a dobře vyvážené řízení s dnes stále vzácnější zpětnou vazbou a vlastně i vše ostatní důležité pro náročnější řidiče: Dobrou odezvu pedálů, přesnou převodovku, optimálně nastavené pérování, brzdy.

Jen motor za studena otravuje hlukem.

Verze ECOnetic netrpí kompromisy v jízdních vlastnostech. Prodává se jako pětidveřový hatchback i kombi a Ford nabízí také slabší model s výkonem 90 koní/66 kW a stejnou udávanou spotřebou. Co za to? Ceníková částka přes půl milionu vypadá přehnaně, akční cena 380 tisíc je už mnohem konkurenceschopnější. Zvláště s ohledem na slušnou základní výbavu.

Tahle „ekoverze“ byla vymýšlena s rozumem.

Srovnání s konkurencí

Ford Focus ECOnetic Škoda Octavia Greenline Opel Astra EcoFlEx

Rozměry 4337x1839x1500mm 4569x1769x1468 4419x1814x1500

Zavazadlový prostor 385l 605l 370 l

Hmotnost 1360kg 1375kg 1318 k

Motor 4válec, turbodiesel, 1,6 l 4válec, turbodiesel, 1,6 l 4válec, turbodiesel, 1,3 l

Výkon 80 kW (109k) 77kW (103k) 70 kW (95 k)

Zrychlení 0–100 km/h 11,1 s 11,4 s 14,5 s

Nejvyšší rychlost 191km/h 191km/h 175km/h

Komb. spotřeba 3,8 l/100km 4,2 l/100km 4,2 l/100 km

Cena 510 690 Kč 498 900 Kč 392 000 Kč

HODNOCENÍ

Za volantem *****

Pro rodinu ***

Cena/hodnota ***

Stupnice 1–5, kde 5 hvězdiček je nejvíc.

Autor: