Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Škoda pracuje na designu

Česko

81. autosalon v Ženevě: hybridní či úsporné vozy má téměř každá firma, zájem však vzbuzují sporťáky

ŽENEVA (Od našeho zvláštního zpravodaje) Ostré hrany, velký prostor, panoramatická střecha, takové auto se včera vynořilo z umělé mlhy v expozici mladoboleslavské Škodovky na 81. ženevském autosalonu. V místech pro státní poznávací značku pod přední maskou mělo nápis Vision D.

Pro zhruba pět set novinářů ze všech světových médií to byl šok. Škodovka, dlouhá léta charakterizovaná svými domácky zaoblenými tvary, které nikoho neurazí (ale ani nezaujmou), najednou ukazuje vůz, schopný designově konkurovat světovým špičkám.

„Tento vůz je vize, chceme tak předvést prvky, které budou charakterizovat naše budoucí modely,“ uvedl Winfried Vahland, předseda představenstva Škody.

Podle šéfdesignera Škodovky Jozefa Kabaně model Vision D představuje moderně stylizované tradiční základní prvky designu škodovek. „Je to kapka vody v dotyku s hladinou, čtyřlístek a stylizované písmeno cé,“ řekl LN Kabaň.

Kapka vody pronikající hladinou je symbolicky zobrazena jazýčkem přední kapoty, který zasahuje do masky chladiče a nese nové černé a chromované logo. Má charakterizovat svébytnost značky. Čtyřlístek je podle Kabaně vidět ve dvou předních světlometech a předních mlhovkách. Má být symbolem pohody a štěstí. Stylizované písmeno C v zadních svítilnách provází škodovky již desítky let, má naznačovat tradici.

Koncept, který Škodovka ukázala, byl větší než stávající model Octavia. Možná záměrně. Po zmenšení by mohl představovat dlouho očekávaný mezistupeň mezi malou fabií a středně velkou octavií, který vývojáři Škody - podle náznaků Jozefa Kabaně - již dokončili.

„Pracuji na vozech, které se objeví v roce 2014 i později,“ prozradil Kabaň. Mezistupeň mezi fabií a octavií chce Škodovka podle Vahlanda uvést na trh již v příštím roce.

Rok 2011 má být pro Škodovku podle Vahlanda začátkem další etapy rozvoje. Naznačují to nejen již zmíněné ostré prvky designu budoucích aut, ale i nové logo a nový design prodejních autosalonů. Nové logo Škodovky bylo v Ženevě k vidění jen na obrazovce a na stánku, tvarově stylizovaném do podoby budoucího showroomu. Přímo na autě bylo na jediném modelu, a to na Vision D. Bylo však skleněné, ne chromované, takže zcela zaniklo, nebyl vidět žádný kontrast antracitově černého kruhu a chromovaného šípu. Do roku 2018 chce Škodovka zdvojnásobit svou produkci na nejméně 1,5 milionu aut, polovina z toho počtu se má vyrábět v Česku, druhá polovina v Číně, Indii a Rusku.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!