Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Škodovka zdeformovala trh

Česko

Moc dobrá auta. Dříve se měnil olej po deseti tisících kilometrech a pořád se jezdilo do servisu. Dnes je běžný servisní interval třicet tisíc kilometrů a průměrný řidič najede za rok patnáct tisíc. Do servisu jde jednou za dva roky. „Co na tom chcete vydělat?“ ptá se Vít Pěkný. Foto LN - Jindřich Mynařík

Stát by měl umožnit firmám rychle odepisovat koupené automobily. To je podle Víta Pěkného, generálního ředitele Kia Motors Czech, jediné reálné řešení, jak rozproudit kupní sílu a zachránit český automobilový průmysl.

* LN Autoprůmysl oživuje Čína a země třetího světa. Ty ovlivňují i evropské statistiky. Jaká je ale u nás skutečná situace?

Když se podíváte na Českou republiku, tak za první čtyři měsíce je trh řádově o dvě a půl procenta pod loňskou úrovní. Vloni se prodalo dohromady 180 tisíc osobních a lehkých užitkových aut. Letos bude prodej plus minus stejný, neporoste. První tři měsíce trh klesal a březen byl poměrně úspěšný, duben zase horší. Ale když to chceme takhle porovnávat, tak musíme zohlednit, že vloni v dubnu vznikla možnost odečítat DPH pro firmy, tím pádem firmy odkládaly nákupy na duben. Nejsou to tedy stejná období. Globálně lze říct, že prodeje v Evropě budou nižší nebo stejné jako v loni. V Americe je to podobné. Země jako Čína drží automobilový průmysl na nohou.

* LN Připravuje Kia nějaký plán, jak podpořit prodej právě v Evropě?

Kia patří ke značkám, kde se prodej daří držet na slušné úrovni. Vezměme si například Českou republiku, kde v absolutním počtu prodáváme o něco méně. Nicméně naše pozice na trhu je výrazně lepší než vloni.

* LN Jak je to možné?

Trh u nás je zdeformovaný tím, že Škodovka zvolila progresivní cenovou politiku, snížila ceny všech modelů a přizpůsobila je tomuto trhu. Její podíl na trhu roste. Vloni se pohybovali mezi 26 až 30 procenty. Od podzimu pak kolem 36 procent. Prodej Škodovky roste, podíl importérů se snížil a celkově trh klesá.

* LN Cenová bitva se odrazila i na vašich vozech. Počítal jsem, že některé modely zlevnily až o 70 tisíc. Kde se objevily takové rezervy?

Dá se to vysvětlit. Zásadní problém je, že v Evropě a Spojených státech je přetlak nabídky. V okamžiku, kdy máte větší nabídku než poptávku, tak je obrovský tlak na cenu. Jste nucený prodat za jakoukoliv cenu. Pro mě je to strašně smutný příběh. Všichni, kteří dělají kolem aut, mají auta rádi, ale dělají to i pro peníze. Dneska z toho žádné peníze nejsou. Spěje to k tomu, že firmy skomírají a žijí z podstaty, nemají na investice. Není to veselá doba.

* LN Například němečtí dealeři si ale tolik nestěžují.

Když porovnáte situaci dealera v Německu, tak ten existuje třeba padesát, ale i sedmdesát let. U nás do roku 1990, žádní dealeři nebyli. Po revoluci se začali objevovat a stavět baráky na dluh. V Německu mají z hodiny práce minimálně šedesát eur. U nás jsou výdělky poloviční. Je to hodně nevýhodná pozice. Když chcete být dealerem nějaké značky, tak potřebujete vybavení jako nářadí nebo zvedáky. To stojí u nás stejně jako v Německu. Ceny u koncového zákazníka jsou v Česku ale nízké. Pohybujeme se mezi pěti zeměmi s nejnižšími cenami. A když se podíváte na ceny, za které firmy nakupují do České republiky, zjistíte, že se pohybujeme mezi třemi nejdražšími. Ten prostor pro výdělek je podstatně menší než v Německu.

* LN Dealeři říkají, že se těžiště výdělku přesouvá do servisu...

To je dobrá poznámka. Já ji upřesním. Vezměte si, že máte příjem sto. Osmdesát z prodeje a dvacet ze servisu. Váš příjem se zredukuje na třicet. Deset z prodeje a dvacet ze servisu. V ten okamžik vás servis živí. V podstatě jediné, co se stalo, je, že jste přišel o marži z prodeje. Navíc, dřív když jste měl auto, tak po tisíci kilometrech jste jel na první výměnu oleje, pak po dalších deseti tisících. Pořád se jezdilo do servisu. Dnes je běžný servisní interval třicet tisíc kilometrů a průměrný řidič najede za rok patnáct tisíc. Do servisu jde jednou za dva roky. Co na tom chcete vydělat?

* LN A co korporátní klientela?

Ti jezdí řádově padesát tisíc kilometrů za rok. Když se bavíme o takovém středu. Firmu ale zajímá cena vozu na kilometr. Ta se odvíjí od benzinu, povinného ručení, pneumatik a nákladů na údržbu. Tlak na servis je obrovský. Dneska už to není ani živnost. Dealerovi zbude z prodaného auta okolo tří tisíc korun. A odvádí ještě peníze státu, platí plyn, elektřinu a zaměstnance.

* LN To zní děsivě. Jak lze podle vás podpořit prodej?

Uvažovalo se o šrotovném. Normální auto stojí řádově tři sta tisíc korun. Průměrný plat je okolo dvaceti pěti tisíc korun. To je strašně moc platů, abyste si takové auto koupil. Pak je tady balíček, který udělala vláda a platí do 30. června. Když si koupíte služební auto do firmy, tak ho za dva roky můžete odepsat. Když firma bude tvořit zisk, tak koupíte nové auto a z vaší firmy vypadne ojetina. Takové auto se prodává za polovinu své hodnoty. To je řešení pro ty, kteří na nové auto nemají. Když se bavíme na téma, jak prodávat auta, tak padesát pět aut ze sta se prodává na IČO. Stát by těmto zákazníkům měl umožnit auta rychle odepsat, tím pádem si koupí nové auto a budou držet branži na nohou.

* LN Jak daleko můžete v takové situaci plánovat? Dodavatelé dílů mi tvrdili, že se plány smrskly na dva týdny.

První je plánování, kam kráčí firma. Kia se za posledních pět let dostala do první ligy na trhu. Jedničkou je Škodovka. Dvojkou je Ford. Třetí je Volkswagen. Pak tady máme Renault. O další místo se pere PSA (Peugeot Citroen) a Hyundai Kia. Posledního půl roku se nám daří, že prodáváme více než PSA. Upřímně, nikdo neví, co bude po volbách. My chceme patřit ke značkám, které ovládají trh. To je první osmička. Naše prodejní objemy se proto musí odvíjet od potenciálu tohoto trhu.

* LN Kia byla tradičně slabá u korporátní klientely. Tento rok se to ale zlepšilo. Jak se to stalo?

U soukromé klientely jsme byli v dubnu druhá nejprodávanější značka hned za Škodovkou. Podíl korporátní klientely je v průměru 55 až 57 procent. U nás je ten podíl 36 procent, nicméně jsme se zvedli z 20 procent. Našimi typickými klienty jsou menší firmy.

* LN Je to tedy tak, že velké firmy nerady mění značky aut?

Je to jednoduché. Budete v Indii a založíte českou firmu, tak si koupíte česká auta. U nás dominuje německý kapitál, tak logicky k vazbám s mateřskými firmami patří i auta.

* LN Když Hyundai investovala do továrny v České republice, očekávala také zvýšení prodejnosti?

Samozřejmě.

* LN Chtěla po vás konkrétní nárůst prodejů?

Toho si nejsme nijak vědomi.

* LN Na Slovensku prodeji Kii pomohla továrna u Žiliny. Češi mají továrnu v Nošovicích. Podle statistik je to ale moc neoslovilo.

Souhlasím, ale je potřeba si uvědomit, že obě značky na českém trhu již maximálně využívají jeho potenciál, takže prostor pro další růst je velmi limitovaný.

***

ZAČÍNAL VE ŠKODĚ Vít Pěkný je historicky druhým generálním ředitelem společnosti Kia Motors Czech. Na pozici nastoupil v dubnu 2006. Kia se pod jeho vedením vypracovala z 16. na 5. místo mezi dovozci do České republiky. Dříve působil na pozici country managera zodpovědného za prodej a servis nákladních automobilů Scania ve Slovenské republice. Zkušenosti má i ze Škody Auto a Auto Palace Group. Na pozici generálního ředitele Kia Motors Czech vystřídal Libora Šrámka, který korejskou automobilku do České republiky přivedl. Kia Motors Corporation je nejstarší korejská automobilka. Patří do skupiny Hyundai-Kia Automotive, která mimo jiné vlastní továrny v českých Nošovicích a slovenské Žilině.

Dneska už to není ani živnost. Dealerovi zbude z prodaného auta okolo tří tisíc korun

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!