Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Školy v pohybu: naučit se jinak učit

Česko

INSPIRACE Dvouletý projekt seznamuje pedagogické týmy s možnostmi, jak vybudovat otevřenou a inspirativní školu

Cyklistický výlet, byť sebevíc adrenalinový, není vhodnou aktivitou pro teambuilding, protože v něm každý jede za sebe. Vy potřebujete pravou týmovou aktivitu,“ vysvětlili organizátoři seminářů Školy v pohybu II. svým účastníkům a posadili ředitele a zástupce osmi základních škol z Libereckého kraje do raftů. A to tak, aby v nich nebyli pospolu ti, kteří spolu učí na jedné škole.

„Máme tu ředitele z jediného regionu, dokonce tři z jediného města, skoro se neznají, vztahy mezi jejich školami jsou částečně konkurenční. My chceme, aby se navzájem poznali, tak trochu otevřeli, aby si začali vyměňovat informace,“ vysvětluje manažerka projektu Školy v pohybu II. pořádaného sdružením Aisis Stáňa Křížová, proč je v programu seminářů zařazena i outdoorová aktivita.

Teambuilding je ideální, dává prostor k tomu chovat se chvíli jinak, projevit svůj temperament a všimnout si téhož u druhých. Může se stát i společným tématem hovoru, který se potom třeba přesune k výměně praktických informací.

Poznejte kouzlo mentoringu Podstatou projektu Školy v pohybu II. je nabídnout školám účinné metody a postupy, jak vybudovat moderní, otevřenou a inspirativní školu. Projekt současně šetří školám čas, protože know-how chodí za pedagogy do škol a částečně jim je šito na míru - řekněte si, čeho chcete dosáhnout a s čím potřebujete pomoci, a my vám pomůžeme najít účinnou cestu k cíli. Současně ukazuje, na které kroky je dobré nezapomenout. Připomíná nezbytnost na začátku provést reflexi a udělat si analýzu vnitřního prostředí školy, poznat, co se daří, určit cestu, po níž se škola chce vydat, a definovat její základní milníky i nastavit prostředí tak, aby změny mohly probíhat efektivně. Každou školu trápí něco jiného, často odlišné představy učitelů o metodách práce, neochota spolupracovat a měnit zažitý systém, technické nebo materiální podmínky. Na začátku projektu, který trvá dva roky, se proto každý pedagogický tým účastní dvoudenního výjezdního semináře - představení možností projektu. Až potom se školy rozhodnou, kterým oblastem se chtějí věnovat, a vybírají si semináře, opět určené pro celý sbor, na daná témata. Ty probíhají průběžně po celý rok, dokonce i o letních prázdninách.

„Doporučujeme zaměřit se pořádně na jednu dvě oblasti. Nejčastěji mají učitelé zájem o efektivní metody výuky, jako je třeba kooperativní vyučování, nebo o nastavení kritérií pro hodnocení žáků,“ říká Stáňa Křížová.

Aisis potom zajišťuje lektory pro daná témata. To, v čem je projekt jedinečný, je komplexní servis, který nabízí. „Na semináře navazuje také možnost mentoringu, ke kterému mají učitelé ze začátku odstup, protože tuto podporu neznají. Jakmile ji ale vyzkouší, pochvalují si, jak je efektivní,“ popisuje manažerka.

Každá škola dostává na celý rok svého odborného poradce, který školu pravidelně navštěvuje, rozebírá situace a pomáhá při reflexi kroků, které zatím proběhly. Ředitelé škol mohou využít také koučování, které pomáhá vedoucímu týmu dobrat se snáze podstaty problému, nebo naopak pro ten hlavní nezapomenout řešit ty malé, ale o to více aktuální. Kromě seminářů se učitelé účastní i stáží v jiných školách, často například v Základní škole Dr. Malíka v Chrudimi, která má s kooperativní výukou dlouholeté zkušenosti.

„Na začátku je důležité především to, aby si vedení školy umělo udělat analýzu, jak to ve škole vlastně vypadá, jaké je klima, zda a jak funguje týmová práce pedagogického sboru, jak jsou učitelé sami vnitřně nastaveni,“ vysvětluje Stáňa Křížová. Pro vedení škol, ředitele, jejich zástupce a koordinátory školních vzdělávacích programů je během roku připraveno pět třídenních výjezdů, na nichž se řeší především manažerská problematika, práce s týmem, motivace, systém odměňování - tedy posílení řídicích dovedností.

Nezapomínejte na pikniky „Když děláte na škole změny, vidíte celou dobu svoji ideu v dálce na obzoru. Vy jí věříte, a tak za ní vytrvale jdete, nezapomínejte ale na ostatní. Stres a tenze z dlouhé cesty jsou čistě váš problém, vy jste manažeři a vyrovnat se s tím je vaše práce. Vykonavatelé vašich vizí, tým lidí, který jde s vámi, ale potřebuje přestávky a malé oslavy po cestě. Potřebuje potvrdit, že jejich práce se daří a že cesta, na níž vás následuje, je správná. Nezapomínejte na tyhle pikniky,“ radí učitelům v rámci svého semináře bývalý ředitel slatiňanské školy Daniel Vychodil. Velká chyba škol podle něj je, že nejenže vůbec nepracují s tím, jak se cítí žáci, ale dokonce ani s tím, jak se cítí učitelé. „Nejvíc energie je v emocích,“ dodává.

Pro svůj manažerský seminář používá metody efektivního učení. Není asi lepší cesty, jak se na vlastní kůži přesvědčit, zda nějaká metoda funguje, nebo ne, než zabývat se v ní tématem, které mě zajímá. Protože na věku nezáleží.

Příběh, který Daniel Vychodil vybral pro metodu čtení s předvídáním, je proto právě manažerský. Popisuje proces změny na jedné škole od konkurzu až po úspěšnou přeměnu. Účastníci semináře vždy přečtou určenou část příběhu a potom společně diskutují. Co by měl ředitel z příběhu udělat teď, proč se stalo, co se stalo, v čem udělal chybu, jak ji musí rychle řešit.

Je to vlastně model dva v jednom - ukázka, jak s dětmi pracovat třeba v hodinách literatury, i návod, na co si dát pozor a jak se v řízení školy vyvarovat špatných rozhodnutí. Ne že by snad měli být ředitelé neomylní, každým špatným rozhodnutím by ale jejich „dělníci“ přišli o jeden piknik. A tým to nemusí vydržet.

Slepé cesty nanečisto „Manažerskou nalejvárnu“ třídenního semináře zúčastnění pedagogové oceňují. Většina běžných seminářů nabízených školám se zabývá výkladem vyhlášek a metodických pokynů, některé nabízejí i teambuilding a samozřejmě také alternativní přístupy k učení. „Ale tohle, to, co je za tím, to se nikde uceleně nedozvíte. A rovnou s možností konzultací,“ říkají. Aisis se navíc snaží, aby semináře lektorovalo široké spektrum různých odborníků.

Do Škol v pohybu II. se zapojují jenom ty školy, které o změnu a nové nápady stojí. „My jim přinášíme inspiraci, možnost setkání, navázání kontaktů. Ukazujeme, že školní vzdělávací program není jednou sepsaný dokument, ale plastický manuál, který si škola neustále mění. Že je důležité, aby všichni učitelé znali jednotná kritéria pro své odměňování. Že by si učitelé měli chodit vzájemně na hospitace, radit si a pomáhat si. A také popisujeme chyby a úskalí, a tak i šetříme čas při objevování slepých cest,“ říká Stáňa Křížová.

O tom, zda příští rok proběhne nějaký projekt Školy v pohybu III, zatím není rozhodnuto. Organizátoři projektu, který se řadí mezi ty, jež jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR, jsou zatím ve fázi shánění finančních prostředků.

***

ŠKOLY V POHYBU: CO NABÍZEJÍ A KTERÉ TO JSOU

Školy v pohybu školám nabízejí: * semináře pro celé pedagogické sbory (zaměřené podle potřeb školy: týmování sboru, efektivní metody učení, kritéria hodnocení...) * mentoring pro jednotlivé učitele navazující na poznatky ze seminářů * stáže na inspirativních školách * koučování pro ředitele škol

* konzultace k tématům * průvodce, který provází školu projektem a pomáhá jí reflektovat jednotlivé kroky * cyklus seminářů pro vedení škol zaměřený na řídicí dovednosti * evaluační nástroj, kterým si školy mohou udělat analýzu v souladu s vyhláškou o vlastním hodnocení školy

Školy v pohybu I ZŠ U Soudu, Liberec ZŠ Lesní, Liberec ZŠ Švermova, Liberec ZŠ Křižanská, Liberec ZŠ Chrastava (3 sloučené školy) ZŠ Smržovka ZŠ Stráž pod Ralskem ZŠ Frýdlant (3 spojené školy)

Školy v pohybu II ZŠ Česká, Liberec - Vesec ZŠ Sever (Školní) - Česká Lípa ZŠ Slovanka - Česká Lípa ZŠ Klíč - Česká Lípa ZŠ Arnultovice, Nový Bor ZŠ Na Šumavě, Jablonec ZŠ Pelechovská, Železný Brod ZŠ Osečná

O autorovi| LENKA MARTINKOVÁ, Autorka je stálou spolupracovnicí přílohy Akademie LN

Autor: