Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Skulina pro český film

Česko

Přestože měl premiéru už loni, velkofilm Avatar je hlavní filmovou událostí i roku 2010. Kvůli jeho komerčnímu úspěchu studia zahájila velký tah směrem k opulentním trojrozměrným podívaným. Do značné míry se tak na trhu uvolnilo místo pro nízkorozpočtové komorní snímky.

Není to jen rozevírání nůžek mezi nákladnými „oddychovkami“ pro masy a malými filmy pro náročnější diváky, co symbolizuje filmový svět roku 2010. Další propast v kinematografii zeje mezi úspěchy komerčními a úspěchy na prestižních festivalech, případně u kritiky.

Nejlepším dokladem obou jevů se stalo letošní udílení Oscarů. Staly se střetnutím Avatara coby jednoho z nejdražších snímků všech dob a malého nezávislého dramatu z války v Iráku Smrt čeká všude. Oba tituly měly po devíti nominacích a popraly se i o ty hlavní, film roku a nejlepší režii. V obou (a ve čtyřech dalších) zvítězilo Smrt čeká všude a jeho režisérka Kathryn Bigelow se tak stala první držitelkou Oscara za režii; Avatar získal tři sošky v technických kategoriích. Diváci však vyslali opačnou zprávu: Cameronův film se stal nejvýdělečnějším filmem v historii kinematografie.

Slepá, hluchá, němá akademie

V tuzemských podmínkách je neslučitelnost komerce a kvality problémem dlouhodobým, ale větší průšvihy tradičně připravují členové České filmové a televizní akademie. Jejich chronicky neinformované hlasování u příležitosti výročních cen Český lev letos dosáhlo dna: z rekordního počtu čtyřiatřiceti filmů natočených u nás v roce 2009 dokázali nominovat pouhých šest a nějakou trofej udělit jen čtyřem.

Nic proti vítězům, filmům 3 sezóny v pekle, Kawasakiho růže a Protektor, ale kam se poděly další – výtečné! – tituly jako Zoufalci, Dvojka, Muži v říji a další? Většina členů ČFTA opět ukázala, že mají povědomí jen o filmech, které mohli zahlédnout někde na billboardu, a celek české kinematografie jim uniká.

My nic, my festivaly

Souhrnné poselství mnohých vítězných filmů z prestižních světových filmových přehlídek by se dalo vykládat tak, jako by se produkce usilující o festivalové vavříny čím dál víc stahovala sama do sebe a do svých izolovaných světů, nedbajíc vnějšího kinematografického vesmíru.

Berlinale vyhrál turecký Med, snímek o sepětí malého chlapce s otcem a přírodou, festivalový miláček na první pohled. V přírodních sceneriích a fantaskních světech se odehrává také vítěz Cannes, thajský Strýček Búnmí. Porota v Benátkách vyzdvihla novinku Sofie Coppoly Odnikud někam, která se odehrává v luxusním izolovaném hotelu v Los Angeles. A držitel Křišťálového glóbu z letošních Karlových Varů, rodinné drama Moskytiéra, je také zabydlené postavami, jež utíkají do svých osobních „bublin“.

3D ad absurdum

Závratný komerční úspěch 3D vizuálu Avatara se odrazil v plánech velkých filmových studií. Řada dokončovaných filmů byla na poslední chvíli „protažena“ do třetího rozměru – například předělávka Souboje Titánů nebo Alenka v říši divů Tima Burtona. Na vějičku 3D lákala diváky řada animovaných filmů (Toy Story 3, Shrek: Zvonec a konec, Legenda o sovích strážcích, Já, padouch a další), ale čím dál víc do stejného hájemství pronikají i horory – například Saw 3D, Piraňa 3D či Resident Evil: Afterlife. Stereoskopicky se začaly prodávat také taneční filmy StreetDance 3D a Let‘s Dance 3D. U nás v 3D vzniká třetí díl pohádkového Fimfára a muzikál V peřinách.

S novými snímky vyrukovala řada klasiků – třeba Martin Scorsese (Prokletý ostrov), Woody Allen (Poznáš muže svých snů), Francois Ozon (Profesionální manželka), z domácího vězení propuštěný Roman Polanski (Muž ve stínu) či Oliver Stone (Wall Street: Peníze nikdy nespí). Zahraniční mainstreamová produkce se nicméně nesla hlavně ve znamení sázek na jistotu v podobě pokračování Harryho Pottera, Shreka, Letopisů Narnie a série Zatmění. Z nevýrazných letních blockbusterů (Prince of Persia, A-Team...) vyčníval zejména Počátek Christophera Nolana.

Strhávání strupů

Česká kinematografie letos pokračovala v prozkoumávání bolavých míst národní historie. Kawasakiho růže se věnuje donášení StB, Pouta a Občanský průkaz se odtrhávají v té nejšedivější normalizaci, Habermannův mlýn rozkrývá dosud tabuizované téma divokého poválečného odsunu Němců. Tuzemský divák ale očekávatelně slyšel nejvíc na komediálně laděné „oddychovky“ jako Ženy v pokušení a Román pro muže. Velký zájem zaznamenal také film Kajínek, fabulující osudy titulního vězně.

Nový film natočil v zahraničí snad nejznámější a nejuznávanější český režisér Jan Švankmajer: jeho Přežít svůj život běželo dokonce na festivalu v Benátkách. Jinak se domácí tvůrci v celosvětovém kontextu opět příliš neprosadili; jedněmi z výjimek byla uvedení snímků Kawasakiho růže, Zemský ráj to na pohled, Zoufalci a Pouta na festivalech v Berlíně, Moskvě, Pusanu a Varšavě.

Velký rozkvět oproti tomu už několikátý rok v řadě zažívají tuzemské dokumenty, které jsou běžně uváděné v kinech, což bylo ještě před pěti lety nemyslitelné. Velký divácký úspěch (přes sto tisíc diváků) mělo drogové memento Heleny Třeštíkové Katka, hodně se mluvilo také o Oku nad Prahou a Českém míru, které se věnují nerealizovaným stavbám Národní knihovny v Praze a amerického radaru v Brdech. Dokumentární tvorbu podporuje také domácí odnož kabelovky HBO, která je podepsaná pod snímky Nebe Peklo, Chrámy těla, For Semafor či Zachraňte Edwardse.

Nejdůležitější tuzemskou filmovou událostí roku se nicméně stalo schválení finančních pobídek kinematografii, díky kterým se do České republiky snad vrátí velké zahraniční koprodukce. Letos se u nás točil čtvrtý díl série Mission: Impossible s Tomem Cruisem v hlavní roli.

Za uplynulý rok filmový svět opustili herec a režisér Dennis Hopper, režisér Arthur Penn, producent Dino de Laurentiis, dokumentarista George Hickenlooper, herci Vladimír Dlouhý a Tony Curtis, režisér Claude Chabrol a další.

***

prestižní festivaly

Berlinale – Med (Turecko)

cannes – Strýček Búnmí (Thajsko)

Karlovy vary – Moskytiéra (Španělsko)

Benátky – Odnikud někam (USA)

Oscaři

Nejlepší film – Smrt čeká všude ? Nejlepší režie – Kathryn Bigelow (Smrt čeká všude) ? Nejlepší herečka v hlavní roli – Sandra Bullock (Zrození šampiona) ? Nejlepší herec v hlavní roli – Jeff Bridges (Crazy Heart) ? Nejlepší herečka ve vedlejší roli – Mo’Nique (Precious) ? Nejlepší herec ve vedlejší roli – Christoph Waltz (Hanebný pancharti) ? Nejlepší neanglicky mluvený film – El Secreto de sus ojos (Argentina)

Čeští lvi

Nejlepší film – Protektor ? Nejlepší režie – Marek Najbrt (Protektor) ? Nejlepší herečka v hlavní roli – Jana Plodková (Protektor) ? Nejlepší herec v hlavní roli – Kryštof Hádek (3 sezóny v pekle) ? Nejlepší herečka ve vedlejší roli – Daniela Kolářová (Kawasakiho růže) ? Nejlepší herec ve vedlejší roli – Ladislav Chudík (Kawasakiho růže) ? Nejlepší zahraniční film – Milionář z chatrče

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!