Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Slavná parní tramvaj havarovala

Česko

BRNO Unikátní stroj, parní tramvaj Caroline z roku 1889, unikla o vlásek zkáze. Její včerejší nehoda ale možná omezí její další jízdy.

Do soupravy, kterou vezla, narazila v neděli ve vozovně v Pisárkách zezadu moderní tramvaj. Vážně poškodila dva historické vozy, které Caroline vezla – osobní vagon z roku 1890 a nákladní z roku 1897, který pro parní babičku například vozí uhlí. „Zatímco na tramvaji, která do nich narazila, je škoda asi pět tisíc korun, na obou historických vagonech je v součtu asi tři sta tisíc korun,“ potvrdil včera LN náměstek generálního inspektora Drážní inspekce Jan Kučera.

Vzhledem k historickému významu obou vozů je ale škoda podstatně vyšší. „Předpoklady mluví o tom, že vozy mají poškozené rámy. To se sice přímo neprojeví na jejich vzhledu, ale v podstatě jsou nepojízdné,“ poznamenal.

Mluvčí dopravního podniku Hana Pohanová potvrdila, že nehoda nastala krátce před druhou hodinou odpoledne v areálu pisárecké vozovny, kde se Caroline otáčela v rámci jízd u příležitosti festivalu Brno – město uprostřed Evropy. Moderní tramvaj, která se tam obracela, najela poblíž vrátnice zezadu do historických vozů. „Příčina je předmětem vyšetřování,“ dodala. Cestujícím se nic nestalo.

Každý průjezd parní tramvaje ulicemi Brna doprovázejí přísná bezpečnostní opatření, před soupravou jezdí často policisté, kteří v případě nutnosti zastavují dopravu, a vedle ní vozidla dispečinku dopravního podniku. Poškození unikátu a jednoho ze symbolů brněnské dopravy by bylo nenahraditelné. Incident se ale stal ve vozovně.

Pracovníci Technického muzea v Brně, jemuž tramvaj patří, včera nechtěli událost zatím komentovat. Náměstek ředitele Ivo Štěpánek pouze potvrdil, že jsou pojištěni. Více však k dalším opatřením nechtěl uvést. Je teoreticky možné, že po problému muzeum omezí jízdy svých exponátů na veřejnosti, což by Brňané nesli zvláště nelibě – jízdy historických tramvají, trolejbusů a autobusů se těší mimořádné oblibě a do Brna lákají řadu lidí. Právě Caroline je přitom jejich hlavní hvězdou, je jedinou svého druhu ve střední Evropě a už si ji půjčovali i na přehlídku parních vozidel v Nizozemsku. Nedostatek peněz ale již před časem vyřadil z provozu její druhý přívěsný vůz z roku 1884, označovaný jako zimní. Nyní budou na peníze a opravu čekat všechny tři.

Pro muzeum nehoda znovu otevírá i otázku možného stěhování sbírek tramvají z areálu v Líšni k sídlu muzea v Purkyňově ulici. V Líšni by totiž bylo možné, pokud by město poskytlo peníze, opravit pro ukázkové jízdy trať, kde nehrozí srážka s jinými vozidly. Z Purkyňovy by ale vozy jezdily v běžném provozu.

Regionální mutace| Lidové noviny - Brno

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!