Úterý 23. dubna 2024, svátek má Vojtěch
130 let

Lidovky.cz

Slezské zelí vystřídala korejská auta

Česko

Hyundai oficiálně zahájil v Nošovicích zkušební sériovou výrobu vozů i-30. Letos má z nové továrny vyjet čtrnáct tisíc vozů

REPORTÁŽ

NOŠOVICE Slavnostní branou automobilky Hyundai v Nošovicích včera projely za sebou tři vozy i-30 v českých národních barvách -bílé, červené a modré. Tím symbolicky zahájil korejský Hyundai výrobu svých vozů v Česku. Přestože jde zatím jen o zkušební výrobu, do konce roku mají v Nošovicích vyrobit na čtrnáct tisíc vozů.

„Na všechny již máme své odběratele,“ říká Kim Eok-Jo, prezident české pobočky korejské automobilky. V plné kapacitě má továrna, která vyrostla v místech, kde se pěstovalo nošovické zelí, vyrábět až 300 tisíc aut ročně a zaměstnávat 3 400 zaměstnanců. V příštím roce se má v Nošovicích vyrobit 185 tisíc aut.

Vedení automobilky včera odmítalo možnosti, že by do statisícových plánů výrobců nějak zasáhla finanční krize. „Nemůžeme sice předpovídat, jak se krize rozvine, ale nemyslíme si, že by nás zasáhla nějak drtivě. Vyrábíme moderní, relativně malá a ekonomicky úsporná auta,“ odmítal Kim Eok-Jo možnost, že by o nové automobily neměli odběratelé zájem. Auta ze slezských Nošovic jsou určena převážně pro západní trhy - do Španělska, Francie nebo Velké Británie. Část produkce zůstane i v Česku.

Zahájit slavně provoz přijeli do Nošovic dosluhující moravskoslezský hejtman Evžen Tošenovský i ministr průmyslu a obchodu Martin Říman. „Před šesti lety jsem poprvé potkal přátele z Hyundai. Začínala debata o výstavbě KIA a probíhala první neveřejná jednání o tom, že by jednou mohla stát v České republice velká automobilka,“ vzpomínal Tošenovský. KIA se pak rozhodla pro Slovensko, ale její sesterská značka Hyundai nakonec do Nošovic přišla.

„Že se do konce roku 2008 začne vyrábět, bylo pro mne nepředstavitelné,“ vzpomenul hejtman ještě nedávnou dobu. Kvůli automobilce museli zemědělci své zelí zasadit jinde. „Ze zemědělské jsme se najednou změnili na průmyslovou oblast,“ prohlásil starosta Nošovic Miroslav Kačmarčík. Podle něj si spousta lidí z vesnice díky automobilce našla práci. „Vedení továrny je k obci vstřícné. Přispívají nám na mikulášskou zábavu, podporují fotbalisty, podíleli se na stavbě sportovního areálu,“ vypočítával starosta. „Kladné věci převažují. I když ještě nikdy jsem neslyšel, že by všichni všechno chválili,“ odpovídal včera Kačmarčík na otázky, jak je automobilka v obci vnímána. Přes pět stovek domácností v Nošovicích a sousedních Nižních Lhotách již loni dostalo první padesátitisícovou kompenzaci od Moravskoslezského kraje za to, že se v jejich okolí továrna stavěla. Dalších padesát tisíc korun by měly rodiny dostat ještě do konce tohoto roku. Automobilka je od obce oddělena velkým protihlukovým valem. Už od poloviny listopadu má k automobilce fungovat spojení železniční vlečkou. „Chceme co nejvíce aut i materiálu převážet právě po železnici,“ říká mluvčí automobilky Petr Vaněk.

Slavnostnímu ceremoniálu včera přihlížely desítky zaměstnanců. Z nich samozřejmě nikdo otevřeně neřekne, že je s prací nespokojen, ovšem všichni se shodují v jednom: na Ostravsku existuje spousta méně placené práce v horším prostředí. „Baví mě auta, důležitá byla i finanční stránka. Máme volné víkendy i spoustu výhod. Jsem tady spokojená,“ pochvalovala si možnost pracovat v Nošovicích Naděžda Ramosová z Havířova. Spolu s ostatními zaměstnankyněmi v oranžových montérkách kontroluje v bílých rukavicích kvalitu aut. Zkoumají, zda jsou dobře nalakovaná nebo zda do nich neteče.

Podobná slova volili Jiří Holiš z Ostravy a Jaroslav Nikel z Kopřivnice. Oba pracují na oddělení vnitřních záležitostí, které pečuje o zaměstnance i o věci spojené s provozem továrny. Oba před otevřením automobilky pracovali v zahraničí, v Anglii a v Belgii. „Když jsme slyšeli, že je šance pracovat tady, vrátili jsme se. Zaměstnali nás okamžitě. Můžeme využít jazykové znalosti zvenku,“ shodovali se oba muži. Libor Jelínek, dílenský mistr, kterému se dnes v Nošovicích říká supervizor, řekl, že do Nošovic jej až z Mostu přivedla záliba v autech.

„Pro lidi, kteří mají rádi auta, je to tady v pohodě. Pracovat s tak moderními stroji, to se hned tak nepoštěstí.“ Po dvou hodinách práce mají zaměstnanci nárok na desetiminutovou přestávku. Čtyřicetiminutová přestávka je na oběd, zdejší kantýny nabízejí tři druhy jídel. Dělníci jsou rozlišeni podle barvy montérek, často pracují v bílých rukavicích. Pro lidi navyklé pracovat v těžkých provozech je šokem zdejší čistota.

Robotí Jurský park Exkurze po rozlehlém areálu začíná v lisovně. Zde se lisují do patřičných tvarů plechy, které se do Nošovic vozí z Francie. Žádná z českých oceláren totiž potřebné plechy nevyrábí. Vše je maximálně robotizováno. Jakýmsi vrcholem prohlídky je svařovna - ramena robotů svařujících karosérie jsou místními přezdívána žlutý Jurský park. Všechna auta, která jsou vyráběna, mají už své kupce. Roboti i automobilka pracují na základě předem došlých objednávek. Vyrábí se kus po kuse, přesně podle požadavků trhu. „Rozhodně to není tak, že bychom si řekli, že dnes třeba svařujeme například jen kombíky. O autech přesně víme, kdo je koupí. Není to tak, že bychom napřed vyrobili auto a pak přemýšleli, kam ho dodat,“ vysvětluje Vaněk strategii firmy. Než je z plechu vloženého do lisu vyrobeno kompletní auto, uběhne zhruba dvacet hodin. Jediným místem, kam návštěvy nesmějí, je lakovna. Pracuje se zde v maximální čistotě, zaměstnanci procházejí vzduchovými sprchami. „Na kapotě nesmí být ani zrno prachu,“ zdůvodňuje Vaněk uzavřenost provozu před okolním světem.

Motory se do Nošovic budou vozit z Žiliny ze závodu KIA. Naopak do Žiliny poputují v Nošovicích vyrobené převodovky. Organizace musí fungovat přesně. Nikde nejsou žádné sklady, vše, co dovezou kamiony, musí být okamžitě spotřebováno, co je vyrobeno, musí okamžitě pryč. První pilíř stavby automobilky byl přitom v nošovických polích vztyčen teprve loni, osmnáctého dubna.

Rychlost, s jakou automobilka vyrostla, kritizují některé ekologické organizace. Jiří Nezhyba z Ekologického právního servisu připomíná, že přes dvacet objektů v areálu stavěl Hyundai v rozporu se stavebním zákonem.

Zástupci automobilky však argumentují, že všechny stavby příslušná povolení mají. „Takzvané občanské iniciativy se odvolávají i proti záměrům zvýšit přepravu z automobilky pomocí ekologické železniční dopravy. Tady už snad není co dodat,“ kritizoval včera naopak aktivisty zápasící s továrnou ministr průmyslu Martin Říman. Včerejší slavnost zahájení provozu automobilky nebyla poslední. Ještě jeden ceremoniál se má v Nošovicích uskutečnit příští rok na jaře. Účastnit se ho má nejvyšší vedení korejské firmy.

Mluvčí Petr Vaněk přiznává, že automobilka v některých oborech není zdaleka tak úspěšná, jak by si přála. V areálu jsou dvě fotbalová hřiště, zaměstnanci vytvořili již dvanáct fotbalových týmů. Existuje i elitní fotbalový klub automobilky s názvem FC Hyundai. První zápas s týmem pivovaru Radegast dopadl nerozhodně 1:1. Pak ovšem nošovičtí vyzvali k souboji třetiligový Frýdek-Místek. Potupně prohráli 14:0.

Nemůžeme předpovídat, jak se krize rozvine, ale nemyslíme si, že by nás zasáhla nějak drtivě. Vyrábíme moderní, relativně malá a ekonomicky úsporná auta.

O autech přesně víme, kdo je koupí. Není to tak, že bychom vyrobili auto a pak přemýšleli, kam ho dodat.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!