Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Slovenské mýto blokuje hranice

Česko

Autodopravci na problémy reagují protestní akcí, žádají pozastavení mýtného

PRAHA Elektronické mýtné, které je v provozu na Slovensku již pátý den, komplikuje situaci i České republice. Včera, kdy byl provoz kamionů po víkendu zhuštěn, registrace do mýtného systému zablokovala kamionovou dopravu na některých hraničních přechodech jak s Českem, tak s Maďarskem.

Na česko-slovenském hraničním přechodu v Mostech u Jablunkova tvořily ještě kolem poledne kamiony pětikilometrovou kolonu. Odpoledne to již, podle moravskoslezského policejního mluvčího Stanislava Sobola, bylo přes osm kilometrů. „Kolona sahá až k obchvatu města Mosty u Jablunkova. Osobní automobily zatím, díky čtyřproudové silnici, nemají problém s průjezdností,“ uvedl pro LN Sobol s tím, že ke zlepšení situaci pravděpodobně brzy nedojde.

Odbavení jednoho vozidla podle Sobola trvá zhruba 30 až 40 minut. Problém však nevidí na slovenské straně. „Ta situaci aktivně řeší. Například společnost zajišťující mýtné doplnila prostor dalšími pracovníky pro urychlení vyřizování mýtného,“ řekl Sobol s tím, že problém s odbavením vozidel vzniká převážně s autodopravci z Polska, kteří mýtné na Slovensku podcenili.

Podle Lenky Lendacké, tiskové mluvčí společnosti SkyToll, která je provozovatelem elektronického mýtného systému na Slovensku, by měla klasická registrace trvat zhruba deset minut.

„ Pokud však dopravce nemá dostatečný peněžní obnos, čelí jazykové bariéře nebo nemá potřebné dokumenty, tak se proces vyřízení samozřejmě prodlužuje,“ dodala Lendacká. Jaroslav Polaček z Unie autodopravců Slovenska však zhodnotil celý sytém zavedení elektronického mýtného za vrcholně nepřipravený. „Máme informace, že ještě pořád vznikají problémy při platbě mýtného. Lze platit pouze v hotovosti. Nefunguje jak kreditní systém, tak palivové karty,“ uvedl Polaček. Podle Polačeka je zpoplatněno na Slovensku dva tisíce kilometrů silnic a dálnic, z toho je 1400 první třídy, jejichž kvalita je diskutabilní. „Je také zásadní chybou to, že nejsou ještě pořád označeny silnice první třídy, které jsou zpoplatněny,“ dodal Polaček.

Podle informací z více zdrojů vznikly v prvních dnech zavedení mýtného problémy i se systémem, ve kterém se měli dopravci registrovat. Nebyl prý také dostatek palubních jednotek, tedy přístrojů měřících projetou vzdálenost vozidel. Společnost SkyToll se však proti těmto tvrzením ohradila a uvedla, že žádný problém během prvních dnů nenastal.

Unie autodopravců Slovenska se rozhodla reagovat na vzniklou situaci, kterou komplikuje zavedení mýtného, protestní akcí. Včera začali dopravci na čerpacích stanicích sbírat podpisy pro petiční archy, ve kterých žádají kromě pozastavení mýtného také okamžité snížení spotřební daně z pohonných hmot nebo snížení silniční daně. „Zájem je veliký,“ řekl LN Polaček s tím, že petiční akce bude pokračovat i dnes. Chtěli by získat alespoň sto tisíc hlasů.

Provozovatel elektronického mýtného na Slovensku SkyToll vybral za první tři dny fungování systému necelých 140 tisíc eur, tedy zhruba 3,7 milionu korun. Dopravci najeli po zpoplatněných silnicích přes milion kilometrů. V systému je prý zatím podle Lendacké zaregistrováno kolem 64 tisíc vozidel a jejich počet by měl ještě narůstat.

V ČR zaplatili automobiloví dopravci na mýtném za rok 2009 meziročně o 601 milionů korun méně, celkem 5,54 miliardy korun.

Obsah petice

Unie autodopravců Slovenska sestavila petici, kterou od včerejška podepisují dopravci na čerpacích stanicích po celém Slovensku. Jejím obsahem jsou čtyři hlavní požadavky, které chce následně Unie předložit vládě Roberta Fica. 1. Okamžité snížení spotřební daně z pohonných hmot na průměrnou úroveň okolních zemí, tedy za benzin na 0,371 eura za litr a za naftu na 0,298 eura za litr. 2. Výrazné snížení silniční daně jako kompenzaci za zavedení elektronického mýtného, jak tomu bylo v zemích, kde byl zaveden mýtný systém. 3. Pozastavení mýtného systému, dokud nebude přepracována mapa zpoplatněných silnic 1. třídy jen na nevyhnutné úseky z důvodu vyloučení tranzitního provozu mimo dálnice a mapu rozdělit na podrobnější úseky silnic s přesnějším měřením opravdu naježděných kilometrů a realizovat tak spravedlivější systém, o který jde i ministerstvu dopravy. 4. Označení všech úseků zpoplatněných mýtem informační tabulí. Mýtné bylo zavedeno na Slovensku pro vozy od 3,5 tuny hmotnosti. České mýtné platilo jen pro automobily nad 12 tun. Od 1. ledna 2010 se k nim připojily také malé nákladní vozy od 3.5 tuny.

Autor:

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...