Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Slovenský film Kandidát je jen domýšlivá reklamní bublina

Slovensko-cest

  6:00
Film debutujícího slovenského režiséra Jonáše Karáska Kandidát slibuje vylíčit, jak rafinovaná mediální kampaň promění bezvýznamného člověka ve žhavého prezidentského kandidáta. Sám přitom za značné reklamní podpory prodává zboží s téměř nulovou hodnotou.

Z filmu Kandidát foto: Bioscop

Stejně jako může být vyprázdněná a cynická politika, může být jen prázdnou a účelovou pózou i její kritika a film Kandidát je toho dokladem. Opírá se samozřejmě o jisté zjevné skutečnosti ze slovenského i českého politického života. Na Slovensku budou prezidentské volby v březnu, jako první se do nich už v říjnu 2012 přihlásil bývalý podnikatel v oboru splátkových společností, v posledních letech filantrop Andrej Kiska – nyní je největším rivalem rovněž kandidujícího premiéra Fica, a dokonce mírným favoritem. V České republice zase pro mnoho lidí zůstává stále záhadou úspěch Andreje Babiše, jehož hnutí ANO se během pár měsíců proměnilo z okrajového hráče ve faktického vítěze předčasných parlamentních voleb.

Pavel Nový ve filmu Kandidát.

Jistě jde o jevy znepokojivé a hodné analýzy i umělecké reflexe. Proč je zde důvěra voličů tak snadno a rychle k mání, je nejspíš klíčová otázka současnosti. Tvůrci filmu Kandidát (respektive jeho knižní předlohy) toto téma nemuseli nijak namáhavě hledat, je už delší čas ve vzduchu. Příležitost něco podstatného k němu říci však zcela propásli, pokud o ni vůbec někdy stáli. Možná jim stačí, že povrchní podobnost se skutečností zajišťuje jejich dílku publicitu. Že podstatu problému jen zamlžují lacinými klišé, je pak vlastně ani trápit nemusí.

Zavděčit se Čechům

Film Kandidát je poprvé a naposledy zajímavý na samém počátku, když jeho vypravěč, mladý odborník samouk v oblasti odposlechů a sledování, dynamicky líčí ducha svého domovského sídliště Petržalka. Pak bohužel započne vlastní děj: mladík je spolu se svým českým společníkem (Michal Dlouhý) najat kýmsi neznámým, aby sledoval majitele reklamní agentury Adama Lamberta (Marek Majeský). Díky tomu se dozvídá (a my s ním) informace o kampani, která vynese na výsluní prezidentského kandidáta jménem Peter Potôň. Lambert se totiž vsadil se svým konkurentem, že to dokáže. Od té chvíle víme, že to dokáže, a mělo by nás zajímat jak. Jenže to bohužel nevědí ani tvůrci filmu, takže jen v satiricky laděných výjevech ukazují, jak je Lambert okázale slizký, jak cyničtí jsou jeho podřízení i partneři z politických kruhů. Všechno jsou to ale jen ochotnicky ilustrované proklamace, k žádnému přesvědčivému doteku s realitou tu nedochází.

Lambertův plán se ďábelsky naplňuje, důvodem je ale jen přání tvůrců. Geniálním tahem má být objevený vzdálený příbuzenský vztah kandidáta se slovenským buditelem Ľudovítem Štúrem. To Slováky údajně poblázní, ještě však něco zbývá. Samozřejmě se vynoří nápad, že vážnost dodá a popularitu zvýší pokus o atentát... A jak to asi může dopadnout.

Satirické hrátky se stereotypy zde tvoří pouhé alibi pro neschopnost skutečně podstatné, náročnější a aktuální výpovědi. Postavy jsou jen hodně nepřesvědčivými karikaturami, děj se pohybuje v naivních a nudných schématech.

Kandidát

ČR, SR 2013
Režie: Jonáš Karásek
Scénář: Maroš Hečko, Michal Havran, Peter Balko
Hrají: Marek Majeský aj.
Premiéra 27. 2.

Po vizuální stránce je Kandidát protivnou exhibicí, dlouhým a nudným kameramanským cvičením, kde zdrojem inspirace jsou spíše technická hejblátka než výtvarný názor. Vinou podivuhodně provedených postsynchronů zní navíc většina dialogů jako dabing turecké telenovely a ví bůh, kde se bralo rozhodnutí, kdo bude v českých kinech mluvit tou či onou řečí – snaha zavděčit se českému publiku jen ještě ubírá výsledku na přesvědčivosti. V rámci propagace Kandidáta se podařilo třeba i to, že nad touto konjunkturální imitací filmu budou v pátek v Brně diskutovat čeští prezidentští exkandidáti Karel Schwarzenberg a Vladimír Franz. Takže vlastně ano: základní teze filmu je potvrzena. Někteří promotéři jsou vážně šikovní, o tom není pochyb.

Autor:

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.