Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Slzy na krajíčku. Výzkum ukázal, že audioknihy vzbudí větší emoce než seriál i film

Kultura

  8:00
Vědci z britské University College of London provedli výzkum, kdy lidem pouštěli scénu načtenou jako audioknihu a pak nahranou jako film nebo seriál. Ze sledování srdečního tepu pak zjistili, že audioknihy mají mnohem větší potenciál vzbudit v lidech emoce než filmy nebo seriály.

audiokniha - ilustrační obrázek foto: Shutterstock

Napětí se stupňuje a Rachel Watsonová právě teď přichází na to, kdo je vrahem. Sama při tom ale může zemřít. Jde jí o sekundy. Posluchačovo srdce celou událost prožívá společně s Rachel. Román Dívka ve vlaku spisovatelky Pauly Hawkinsové byl jen jedním z děl, které výzkumníci pro svůj experiment využili.

University College of London ve spolupráci se společností Audible sledovali reakce 102 účastníků (mezi 18 a 67 roky) vědeckého experimentu. Vědci jim pouštěly jako audioknihy načtené úryvky Dívky ve vlaku, Hry o trůny, Nadějných vyhlídek, Psa Baskervillského nebo Mlčení jehňátek. Pak jim ty samé scény pustili v hraném (filmovém nebo seriálovém) zpracování. Během celého experimentu měli na sobě účastníci připojená zařízení, která zkoumala jejich srdeční tep, tělesnou teplotu a elektrodermální aktivitu (povrchový elektrický náboj kůže).

Audioknihy táhnou a překvapivě podporují četbu. Největší zájem je o detektivky

Podle výpovědí účastníku byly hrané ukázky v průměru o 15 % zajímavější, než jejich audio verze. Tělesné údaje ale hovořily o opaku. Při poslechu audioknihy byl jejich tep rychlejší v průměru o dva údery za minutu. Tělesná teplota se pak zvedla v průměru o dva stupně. Tyto výsledky pak byly nezávislé na věku účastníka.

„Poslouchání audioknihy je více kognitivní záležitost, protože u toho musíte pomocí své představivosti ten svět dotvářet. Vy sice slyšíte příběh, ale až vaše mysl si vše musí poskládat dohromady a odvede většinu práce. Sledování filmu je pak více pasivní zážitek a většinu práci už odvedl režisér,“ vysvětlil výsledky doktor Joseph Devlin, vedoucí experimentální psychologie na londýnské univerzitě. Právě díky vetší angažovanosti diváka se prohlubuje jeho emoční vazba k dílu a plynnou z toho zvýšené výsledky.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!