Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Slzy štěstí z bolesti

Česko

Dokumentární film Nebe Peklo o lidech s méně standardními sexuálními preferencemi je všechno jiné než laciné honění mediálně vděčné senzace.

Tuzemská pobočka kabelové televize HBO o sobě na poli dokumentární tvorby dává vědět víc a víc. V rámci volného cyklu Bez cenzury napomáhá genezi filmů, které se věnují ožehavým tématům, jako náboženství či erotika. Takhle vznikl třeba předloňský titul Ježíš je normální, v němž se režisérka a herečka Tereza Nvotová ohlíží za svým dospíváním v náruči evangelikálního Hnutí víry. Letošní slovenský film Erotic Nation zase na historii rodiny, která založila první sexshop na Slovensku, ukazuje novodobé dějiny našich východních sousedů.

Erotic Nation zvítězil v soutěži HBO o nejlepší dokumentární námět. Té se účastnil i režisér David Čálek se svým projektem Nebe Peklo. Přestože nezvítězil, podle generálního ředitele české HBO Ondřeje Zacha byl námět „natolik zajímavý, že by byl hřích po něm nesáhnout“. „Nebe peklo“ zažívají tři hlavní protagonisté snímku. Fronéma je dívka, která se věnuje programování a adrenalinovým sportům – a také miluje latexové oblečky, korzety a elektrické šoky do bradavek. Terezie se profesně angažuje v politice – a intimně ve světě sadomasochismu. A informatika Michala „Altaira“ Valáška nejvíc vzrušuje, když se může navléct do těsného koženého koňského převleku včetně realistické repliky hlavy a skákat v něm přes překážky.

Čálkův film skáče do prostředí BDSM (zkratka spojuje techniky bondage, dominance, sadismu a masochismu) zdánlivě až příliš zhurta. Naturalistické výjevy z BDSM akce plné nahé kůže, divokých tetování, železných háků, ohně a agresivní hudby mohou slabší povahy odradit. Teprve po tomto úvodu se režisér začne zaměřovat na své protagonisty.

Kolonka „Bez cenzury“ implikuje, že se autor bude osobám, jejichž životy zaznamenává, věnovat bez předpojatosti a hodnotících soudů. Čálek opravdu zůstává nestranný, nedere se před kameru, není bulvární ani skandalizující. I přesto, že takový přístup byl jakousi výchozí podmínkou, je třeba ocenit, jak se režisér dostal svým postavám pod kůži – a ještě víc to, že jej pod ni protagonisté pustili.

Žijí mezi námi Fronéma je úplně obyčejná – v nejlepším slova smyslu – holka, kterou kamera snímá, jak ráno odchází ze svého trochu smutného panelákového bytečku, kde má erotické hračky uložené v krabici od větráku, a jede městskou hromadnou dopravou do práce. Jindy ji vidíme, jak s holčičkovskou radostí nakupuje oblečení – s tím rozdílem, že se neprobírá sukněmi, ale latexovými korzety a botami na jehlách. Terezu zase vidíme, jak v úpravném kostýmku řeší v kanceláři politickou agendu – a nebýt prostříhávané výpovědi muže, který vypráví, jak se jí masochisticky podrobil, by nás ani nenapadlo, že v intimním životě používá věci jako anální kolík zvíci pořádné cukety.

Nebe Peklo je až překvapivě plné humoru. Altair třeba vypráví, jak s podobně zaměřenými lidmi založil Asociaci chovatelů antropomorfních koní, kterou jiné organizace spojené s chováním koní vzaly mezi sebe. Fronémin přítel Jakub zase předvede malou grotesku na téma „jak těžké je narvat kyprou dívku do těsného latexu“. Tereza má na své svatbě kytici ve tvaru decentního bičíku. A zase Altair: na setkání BDSM fanoušků má jeho kostým sice velký úspěch, ale protože z něj jeho nositel vidí jen do stran, naráží do sloupů a nezbytný bičík má jako slepeckou hůlku.

Přestože se to zpočátku nezdá, film má promyšlenou strukturu. Všichni účastníci se například dříve či později dostanou ke vzpomínání na to, jak se jejich sexuální záliby začaly projevovat už v dětství. A když se kamera vrátí na zmíněnou BDSM akci, ukáže se důvod jejího zařazení na začátek. Teď už na ní divák rozeznává lidi, které mohl v předchozích desítkách minut v rámci možností poznat. A vidí Fronému, která zavěšená na háky za kůži na zádech pláče štěstím. A vidí Altaira, který v bukolickém výjevu spokojeně skáče v kostýmu přes překážky. A uvědomí si, že tihle lidé, kteří o sobě v aktu určité sebeobrany mluví jako o „úchylech“, mají své já daleko lépe srovnané a sebou přijaté než značná část takzvaně „normálních“ lidí.

Pod vlajkou humanismu Otázkám po tom, co to je „normalita“, se film naštěstí příliš nevěnuje. Padne třeba zmínka o tom, jak domina Aradia dostala v 90. letech po coming outu v televizním vysílání okamžitou výpověď ze zaměstnání. Nebe Peklo ale není o tom, jak společnost vnímá příslušníky BDSM komunity, nýbrž jak se přijímají oni sami. Spíš než to, čím se vyznavači BDSM liší od většiny, film řeší, co s ní mají společné: potřebu být akceptován okolím, touhu po štěstí, nutnost být sám sebou. Tím vším a svým nehodnotícím přístupem se Čálkův snímek podobně jako Ježíš je normální řadí k humanistické linii dokumentárního filmu, ve které v současnosti excelují zejména Poláci.

Nebe Peklo vzniklo stejně jako zmíněný titul Nvotové v koprodukci HBO Česká republika a Jacket Bros. Zítra vstupuje do běžné kinodistribuce, na kabelovce bude mít premiéru 2. září.

***

Nebe Peklo

ČR 2010 Režie: David Čálek Vystupují: Michal Altair Valášek, Terezie Kubíčková, Fronéma a další

Autor:

Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?
Pylová sezóna: Jak poznat alergii u svých dětí?

Alergie je nepřiměřená reakce imunitního systému na běžné, obecně neškodné látky v okolním prostředí. Taková látka, která vyvolává alergickou...